Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Reparatie melden

Is er iets stuk waarvoor wij langs moeten komen? Dan kunt u een afspraak met ons maken.
U kiest zelf welke tijd u het beste uitkomt.

U kunt kiezen uit: 

  • tussen 8.00 en 10.00 uur
  • tussen 10.00 en 12.00 uur
  • tussen 12.30 en 14.30 uur
  • tussen 14.30 en 16.30 uur
  • tussen 16.30 en 17.30 uur (alleen dinsdag en donderdag)

Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van mijn woning of kamer?

Mitros is als verhuurder verantwoordelijk voor een groot deel van het onderhoud van uw woning of kamer. Er is ook onderhoud dat u zelf moet uitvoeren. U leest het in het OnderhoudsABC.

Op de website van de Rijksoverheid vindt u ook een overzicht van al het onderhoud. En wie het uitvoert als er iets stuk is.
Dit overzicht is samengesteld op basis van het Besluit kleine herstellingen. In dit besluit staat wie er volgens de wet verantwoordelijk is voor welk onderdeel in of om uw woning of kamer: uzelf of de verhuurder.

Voert Mitros tegen betaling extra werkzaamheden uit?

Nee, Mitros voert geen extra werkzaamheden uit tegen betaling.

Kunt u mijn keuken, badkamer of toilet vervangen?

Wij vervangen alleen uw badkamer, keuken of toilet als deze niet meer te repareren is. U kunt hier een reparatieverzoek indienen. Er komt dan een onderhoudsmedewerker bij u langs. In veel gevallen kan het gebrek gerepareerd worden. Als er niet meer te repareren valt, zal de onderhoudsmedewerker dit aan Mitros doorgeven. Onze afdeling Onderhoud neemt dan contact met u op over het vervolg.

Het tocht erg in mijn woning. Wat kan ik doen?

U kunt hiervoor een reparatieverzoek indienen. Wij komen dan kijken of er iets stuk is, of dat de woning niet goed is geisoleerd.

Een Wmo-woningaanpassing is stuk. Wie maakt dit?

Uw gemeente zorgt meestal voor het onderhoud van Wmo-woningaanpassingen. In 2 gevallen hoeft uw gemeente een Wmo-woningaanpassing niet te repareren:

  • Een deurdranger in de gemeenschappelijke ruimte is kapot. Mitros repareert de Wmo-woningaanpassing.
  • De aanpassing komt uit het persoonsgebonden budget. U repareert dit zelf.

Mijn afstandsbediening of druppelsleutel is kapot. Kan ik een nieuwe krijgen?

Ja, dat kan. Neem hiervoor contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat de buurtbeheerder bij u langskomt. U kunt dan aangeven hoeveel sleutels u wilt of om welke afstandsbediening het gaat. Hij of zij zorgt ervoor dat de sleutel(s) of afstandsbediening bij u terecht komt.

Kan ik een extra groep krijgen in de meterkast?

Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.

Hebt u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in uw woning of garage indienen.

Kunnen jullie privacyschermen plaatsen tussen mijn balkon en dat van de buren?

Het plaatsen van privacyschermen wordt soms aangeboden bij renovatie of een onderhoudsproject. Als dit het geval is krijgt u van ons een voorstel voor het installeren van privacy schermen op uw balkon. Dit voorstel gaat gepaard met een huurverhoging.

Hoe maak ik mijn rookmelder schoon?

U maakt de rookmelder schoon door deze af te stoffen. Doe dat met een doek of met de stofzuiger. Maak de rookmelder minimaal 2 keer per jaar goed schoon. Rookmelders zijn namelijk gevoelig voor stof. Hierdoor kan het alarm onnodig afgaan. 

Hoe test ik of mijn rookmelder het nog goed doet?

Druk op de testknop van de rookmelder. De testknop is een klein rond knopje op de zijkant of op het deksel van de rookmelder. Gaat het alarm af? Dan doet uw rookmelder het goed. Het is slim om uw rookmelder minstens 2 keer per jaar te testen.

Hebben jullie tips om mijn stookkosten zo laag mogelijk te houden?

U leest hieronder handige tips om uw stookkosten laag te houden:

  • Zorg ervoor dat uw radiatoren hun warmte goed afgeven.
  • Hang gordijnen niet voor de radiator.
  • Droog geen wasgoed op de radiator.
  • Zet geen meubels voor de radiator.
  • Ventileer goed en verwarm gelijkmatig. Droge lucht verwarmt namelijk beter dan vochtige lucht.
  • Zet de temperatuur laag tijdens de nacht.
  • Verwarm geen kamers die u niet gebruikt. Voorkom wel dat deze kamers bevriezen.
  • Zet de thermostaat een uur voordat u weggaat of voordat u gaat slapen op een lagere stand.
  • Kijk voor nog meer tips op de website van Milieu Centraal.

Hebben jullie tips om goed te ventileren?

Goed ventileren betekent dat het vocht naar buiten kan. Wij hebben deze tips:

  • Zet de ventilatieroosters en ramen open.
  • Zorg ervoor dat vocht altijd naar buiten kan en verse lucht naar binnen.
  • Zet tijdens het douchen en koken de mechanische ventilatie op de hoogste stand. Zet ook een raam open. 
    Kook met de deksel op de pan.
  • Laat de mechanische ventilatie na het koken en douchen ongeveer 10 minuten aanstaan.
  • Plak ventilatieroosters nooit af.
  • Droog uw was zoveel mogelijk buiten.
  • Droog de vloeren na het dweilen.
  • Droog de wand- en vloertegels na het douchen.
  • Maak kleine schimmelplekken meteen schoon met een soda/chloor oplossing.

Hoe ontlucht ik mijn radiatoren?

Dat gaat zo:

  • Zet de thermostaat op de temperatuur die u wilt.
  • Draai alle radiatoren open door de knoppen linksom te draaien. Doe dit minimaal 10 minuten.
  • Draai daarna alle radiatoren rechtsom dicht.
  • Begin nu met ontluchten. Start met de radiatoren beneden. Ga daarna boven ontluchten.
  • Draai met het ontluchtingssleuteltje het ontluchtingsventiel op de radiator open (linksom). Er komt nu lucht uit.
  • Komt er alleen nog water uit? Draai dan het ontluchtingsventiel weer dicht en draai de radiatorkraan weer open (linksom).
  • Herhaal dit bij alle radiatoren.

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

U voorkomt schade door bevriezing met deze tips:

  • Zorg dat de afvoeren van het regenwater niet verstopt zijn.
  • Strooi zout in een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in ruimtes die niet verwarmd zijn.
  • Laat de verwarming op minimaal 10 graden Celsius staan als u niet thuis bent.
  • Ventileer ook in de winter uw woning voldoende.

Hoe voorkom ik schimmel of vochtplekken in huis?

Schimmel en vochtplekken ontstaan vaak in natte en vochtige ruimtes, zoals de keuken en de badkamer. Neem na het douchen het water van de wandtegels af met een trekkertje. Droog de wand daarna met een handdoek.

Zorg ervoor dat u uw woning goed ventileert. Dat betekent dat u frisse lucht binnenlaat. Dat is beter voor uw gezondheid en u bespaart energie. Het kost minder energie om droge lucht te verwarmen dan vochtige lucht. In de winter is het belangrijk om te ventileren en te verwarmen tegelijkertijd. Haal schimmel weg met warm water met soda of met andere middelen zoals schimmelverwijderaar van HG.

Wij doen niets aan de behandeling van schimmel. Heeft de schimmel een andere oorzaak dan het niet goed ventileren van uw woning? Bijvoorbeeld door een lekkage? Of omdat de mechanische ventilatie in uw woning stuk is? Dan kunt u een reparatieverzoek indienen.

Hoe vul ik mijn verwarmingsketel bij?

Bekijk hier de handige instructievideo over het bijvullen van uw CV.

U hebt nodig:
Een vulslang, een ontluchtingssleuteltje en een doek of dweil.

Het gaat zo:

  • Haal de stekker van uw cv-ketel uit het stopcontact.
  • Sluit de vulslang aan op een koudwaterkraan.
  • Laat de slang vol lopen met water zodat er geen lucht meer inzit. Hou eventueel uw vinger op de slang.
  • Draai de dop van de vullingaftapkraan.
  • Sluit het andere uiteinde aan op het vulpunt bij de verwarmingsketel. Draai het goed vast.
  • Doe de koudwaterkraan (en het vulpunt van de verwarmingsketel) open.
  • Kijk op het schermpje van de verwarmingsketel. Vul de verwarmingsketel bij tot 2 bar.
  • Sluit het vulpunt van de verwamingsketel en doe de waterkraan dicht.
  • U kunt de vulslang nu weer ontkoppelen.
  • Steek de stekker weer in het stopcontact.
  • Zet de verwarmingsketel weer aan.

Ik heb bericht gekregen dat een bedrijf namens Mitros komt voor onderhoud aan mijn woning. Klopt dit?

Neem altijd contact met ons op als u twijfelt. Wij kunnen u vertellen of het klopt of niet.

Wat kan ik doen als mijn rookmelder piept?

Het kan zijn dat de batterij (bijna) leeg is. U hoort dan een korte piep om de 30-45 seconden. U kunt de batterij dan zelf vervangen. Helpt het vervangen niet of werkt de rookmelder niet meer? Dan kunt u hier een reparatieverzoek indienen. Soms heeft de rookmelder een vaste batterij. Wij vervangen de rookmelder dan door een ander type. Zodat u de batterij voortaan zelf kunt vervangen. 

De televisie-, internet of kabelaansluiting in mijn woning werkt niet. Wat kan ik doen?

Neem contact op met uw eigen provider. Zij leveren uw (digitale) televisie- of internetverbinding.