Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Verzekeren van uw huis

Op allerlei manieren kan er schade ontstaan in of aan uw woning en in de algemene ruimtes. Is er schade ontstaan aan uw woning? Dan is het goed om te weten wat u wel of niet kunt doen. Iedere schade is anders en wordt anders afgehandeld. Hieronder leggen wij uit wat u bij verschillende schades kunt doen.

Ik huur een woning van jullie. Welke verzekeringen kan ik het beste afsluiten?

Voor u en Mitros is het belangrijk dat u gebreken in uw woning op tijd aan ons doorgeeft. Merkt u bijvoorbeeld dat de voegen of het kitwerk in uw badkamer loslaten? Of dat er een lekkage is? Dan kunt u hier een reparatieverzoek indienen. Wij kunnen dan mogelijke schade aan uw inboedel voorkomen of beperken.

Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het is daarom van belang u goed te verzekeren tegen schade. Mitros heeft een opstalverzekering. Schade als gevolg van brand, extreme weersomstandigheden en ontploffing zijn voor ons. De kosten voor herstel betalen wij.

Wij raden u aan om zelf de volgende verzekeringen af te sluiten:

Er is gevolgschade ontstaan door een gebrek in mijn woning. Wat kan ik doen?

Gevolgschade kunt u indienen bij uw inboedelverzekering. Uw verzekering vraagt waarschijnlijk naar foto’s en aankoopbonnen van de beschadigde spullen. U kunt vragen of u een schadevergoeding krijgt.

Heeft u geen inboedelverzekering? Dan is het verstandig om een inboedelverzekering af te sluiten voor eventuele schades in de toekomst.

Wat kan ik doen bij schade aan spullen in mijn woning?

U kunt schade aan de inboedel melden bij uw inboedelverzekering.

Hebt u geen inboedelverzekering? Dan is het aan te raden zo snel mogelijk een verzekering af te sluiten. Een inboedelverzekering dekt de schade aan spullen in uw huis. Er is veel verschil in hoogte van de vergoedingen, eigen risico en dekking tussen de verzekeringsmaatschappijen. Kies daarom niet de goedkoopste verzekering, maar vergelijk de dekking van de verschillende polissen. 

Wat kan ik doen bij waterschade of een lekkage in mijn woning?

Het is natuurlijk vervelend dat er schade is ontstaan aan uw woning of aan uw spullen. Waterschade kan ontstaan door lekkage of doordat er een leiding in de woning springt.

Lekt het nog steeds in uw woning? Dan kunt u een reparatieverzoek indienen. Wij zorgen ervoor dat de oorzaak van de lekkage en schade aan de woning zelf verholpen wordt. Heeft u de lekkage of gesprongen leiding zelf veroorzaakt? Dan betaalt u de reparatie zelf.

Is de lekkage intussen opgelost? En is er schade ontstaan aan bijvoorbeeld behang of sauswerk? Mitros komt helaas niet voor de herstelschade. U kunt de gevolgschade die ontstaan is door de lekkage indienen bij uw inboedelverzekeraar.

Ik heb schade veroorzaakt aan mijn woning. Wat nu?

U repareert de schade zelf. U bent daar verantwoordelijk voor als u de schade zelf veroorzaakt. De kosten voor de reparatie betaalt u ook. 

Er is ingebroken in mijn woning. Wat moet ik doen?

Bel de politie om aangifte te doen. In veel gevallen zullen zij een sporenonderzoek doen. Neem daarna contact met ons op om melding van de inbraak te doen en een afspraak te maken voor eventuele inbraakschade.

Van de politie krijgt u een proces verbaal als u aangifte heeft gedaan. Dit document hebben wij nodig voor onze verzekering. Stuur een kopie van het  proces verbaal naar ons op of geef een kopie mee aan de monteur.

Wat kan ik doen bij inbraakschade?

Schade aan de woning door inbraak herstellen wij gratis. 

  • Neem contact met ons op.
  • Doe aangifte bij de politie voor (poging tot) inbraak.
  • Is er iets gestolen? Neem dan ook contact op met uw eigen inboedelverzekering.

We sturen zo snel mogelijk een monteur voor een (nood)reparatie. En we zorgen ervoor dat u uw woning weer kunt afsluiten.
Nadat u aangifte hebt gedaan bij de politie, ontvangt u een proces verbaal. U kunt het contactformulier invullen en het proces verbaal als bijlage toevoegen.

Ik heb schade aan mijn inboedel door een gebrek in de woning. Ik wil dit doorgeven aan mijn verzekeraar, maar heb een verklaring nodig. Kan ik deze verklaring van jullie krijgen?

Neem hiervoor contact met ons op. Wij bespreken het met u.

Wat kan ik doen als ik per ongeluk schade heb veroorzaakt aan de woning van iemand anders?

Een ongeluk zit in een klein hoekje. U laat bijvoorbeeld een fles wijn op de nieuwe vloerbedeking bij uw vrienden vallen, een oudere dame breekt haar been over het skateboard van uw kind, of u maakt met uw kinderwagen een kras op de auto van uw buurman. Die andere persoon kan u aansprakelijk stellen voor de schade en de kosten op u verhalen. U kunt zich hiertegen verzekeren met een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering (WA). Deze verzekering vergoedt schade die u aan anderen of andermans spullen hebt toegebracht. Schade die u met opzet hebt toegebracht, wordt niet vergoed. 

Een boom veroorzaakt schade aan mijn woning of die van de buren. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op. Een medewerker komt dan naar de schade kijken. Daarna kunnen wij de boom laten snoeien of kappen.

Wat kan ik doen bij schade door (extreme) weersomstandigheden, zoals storm?

  • Neem bij schade aan de buitenkant van de woning contact met ons op.
  • Neem bij schade aan uw inboedel contact op met uw verzekeraar (inboedelverzekering).
  • Neem bij schade aan glas contact op met  via 0800 - 022 61 00 als u een glasverzekering via Mitros heeft. Of met uw eigen verzekeraar als u zelf een glasverzekering hebt afgesloten.

Hoe voorkom ik schade aan mijn woning door winterweer?

U voorkomt schade door bevriezing met deze tips:

  • Zorg dat de afvoeren van het regenwater niet verstopt zijn.
  • Strooi zout in een kunststof balkonafvoer.
  • Tap en sluit waterkranen af in ruimtes die niet verwarmd zijn.
  • Laat de verwarming op minimaal 10 graden Celsius staan als u niet thuis bent.
  • Ventileer ook in de winter uw woning voldoende.

Ik huur bij jullie. Hoe zit het met de opstalverzekering?

Wij hebben een opstalverzekering voor u geregeld. U hoeft deze niet zelf te regelen. Onze opstalverzekering dekt schade aan de woning (opstal) die ontstaat door brand, vandalisme, ontploffing, blikseminslag en storm. Niet alle schade wordt door deze verzekering gedekt. Kringen in uw plafond of op de muur als gevolg van een waterlekkage zijn bijvoorbeeld voor risico van de huurder. 

Wat kan ik doen bij brandschade?

  • Neem bij schade aan uw woning contact met ons op. Wij hebben een opstalverzekering voor alle huurwoningen. De verzekering dekt de schade aan de woning zelf.
  • Neem bij schade aan uw inboedel contact op met uw verzekeraar (inboedelverzekering). Uw verzekeraar vergoedt misschien ook de kosten voor een vervangende woonruimte. 

Er is sprake van gevolgschade in mijn woning. De schade is ontstaan door werkzaamheden van Mitros. Wat kan ik doen?

Neem contact met ons op. Wij maken met u een afspraak bij u thuis om de schade te beoordelen. Mochten wij overgaan tot schadevergoeding, dan wordt de schadevergoeding uitgekeerd over de dagwaarde van hetgeen dat beschadigd is. Om de dagwaarde te berekenen gebruiken wij een bepaalde afschrijvingspercentages.

Als het schadebedrag in samenspraak met u is vastgesteld krijgt u van ons een akkoordverklaring. Nadat u de verklaring ondertekend hebt en hebt teruggestuurd, wordt het bedrag naar u overgemaakt.