Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Afrekening stookkosten 2017

U krijgt ieder jaar een afrekening van uw stookkosten.

Op de radiatoren in uw woning zitten metertjes van het bedrijf ISTA. Dit bedrijf houdt het warmteverbruik van elke radiator in uw woning bij. Aan het eind van het stookseizoen leest ISTA de eindstand van de metertjes uit. Dat is elk jaar in september. De eindstand verwerken zij in de eindafrekening. U ontvangt van ons een brief over de eindafrekening. De afrekening die ISTA heeft gemaakt wordt als bijlage toegevoegd.

Wat zijn stookkosten?

Stookkosten zijn kosten die u maakt voor het verwarmen van uw woning.

Hoe worden de meterstanden opgenomen?

De meeste woningen hebben radiografische meters op de radiatoren. Dit zijn warmtemeters die op afstand uitleesbaar zijn. Een keer per 2 weken sturen de meters de meterstanden automatisch naar ISTA.

In sommige woongebouwen moeten de meterstanden handmatig worden opgenomen. Er komt dan een medewerker van ISTA bij u langs om de meterstanden op te schrijven.

Wanneer krijg ik een afrekening stookkosten?

U krijgt de afrekening ieder jaar in ieder geval voor 1 Juli.

Wat is 'stookkosten bemeterd' en hoe wordt dit afgerekend?

Op de radiatoren in uw woning zitten warmtemeters. Deze meters houden bij hoeveel warmte u verbruikt. Dit wordt bij ISTA geregistreerd. Er wordt afgerekend op basis van uw eigen gebruik. De kosten worden niet verdeeld over verschillende huurders in een woongebouw.

Heeft uw woning geen digitale meter? Dan probeert ISTA in september uw individuele warmtemeters op te nemen. Als u niet thuis bent, krijgt u een kaartje in de bus. U kunt dan contact opnemen voor een afspraak. Wij sturen u ook een brief om u te vragen een afspraak te maken. Reageert u hier niet op? Dan schatten wij zelf in hoeveel u verbruikt. Wij kijken dan naar uw stroomverbruik van vorige jaren.

Wat betekent 'stookkosten onbemeterd' en hoe wordt het afgerekend?

Stookkosten onbemeterd betekent dat u geen meters hebt op uw radiatoren. Ook hebt u geen eigen cv-ketel in uw woning. Er 1 algemene verwarmingsinstallatie voor het hele woongebouw. Bij de afrekening worden de kosten verdeeld onder alle huurders van het gebouw. Dit gebeurt op basis van de oppervlakte van uw woning of het aantal radiatoren in uw woning. Als u op de helft van het jaar verhuist, tellen we alleen de dagen mee die u in de woning hebt gewoond.

Ik heb een afrekening stookkosten gekregen, maar er zijn geen meterstanden opgenomen. Hoe werkt dit?

In bijna alle woongebouwen zitten digitale meters. Dit zijn de witte kastjes op de radiatoren. Deze geven de stand iedere 2 weken automatisch door. Hiervoor hoeft geen meteropnemer langs te komen. ISTA leest de meter op afstand uit.

Heeft uw woning geen digitale meter? Dan probeert ISTA in september uw individuele warmtemeters op te nemen. Als u niet thuis bent, krijgt u een kaartje in de bus. U kunt dan contact opnemen voor een afspraak. Wij sturen u ook een brief om u te vragen een afspraak te maken. Reageert u hier niet op? Dan schatten wij zelf in hoeveel u verbruikt. Wij kijken dan naar uw stroomverbruik van vorige jaren.

Ik huur een kamer. Hoe worden de stookkosten afgerekend?

De energieleverancier berekent de stookkosten per woning, niet per kamer. In elke woning zit een digitale meter op de radiatoren. De standen van de digitale meters worden opgeteld. Daarna verdelen wij het verbruik over alle bewoners. We kijken niet naar het verschil in gebruik per kamer. De kosten voor verwarming van de woning kunt u wel beïnvloeden. Zet de verwarming niet steeds helemaal aan en stook bewust. Stookt uw huisgenoot veel meer? Bespreek dit dan. Want u betaalt hier dus wel aan mee.

Op mijn afrekening staat 'reductie'. Wat betekent dit?

In woningen die op een hoek liggen of op de bovenste verdieping, moet meer gestookt worden om dezelfde kamertemperatuur te bereiken als in andere woningen. Omdat dat niet helemaal eerlijk is, krijgen zulke woningen een soort korting. Deze korting noemen we reductie. U krijgt reductie in de volgende situaties:

  • De woning heeft een plat dak.
  • De woning is naast een trappenhuis.
  • De woning is op een begane grond.
  • De woning is aan een zijgevel van de flat.

De reductie heeft dus te maken met de ligging van uw woning in het complex. Door de ligging moet u vaak meer stoken om uw woning warm te houden.

Wat betekent 'de omrekenfactor' die op de afrekening stookkosten staat?

De omrekenfactor heeft te maken met de grootte van de radiator. De warmtemeter zit namelijk altijd in het midden van de radiator. Bij een kleine radiator gaat de meter eerder lopen dan bij een groter radiator. Dit zou betekenen dat als u een kleine radiator heeft, de meter denkt dat u veel meer verbruikt en daardoor meer zou moeten betalen. Gelukkig is dat niet zo. De omrekenfactor zorgt ervoor dat er 1 eenheid warmteverbruik op een kleine radiator minder waard is dan op een grote radiator.

Op mijn afrekening staat dat ik moet bijbetalen. Hoe kan dat?

Er kunnen veel redenen zijn waardoor u moet bijbetalen voor de stookkosten. Een aantal redenen noemen wij  hieronder:

  • Uw persoonlijke situatie kan veranderd zijn. Bijvoorbeeld de geboorte van een baby of een ziektegeval kan ervoor zorgen dat u meer thuis bent dan anders. Als u meer thuis bent heeft u, vaak zonder dat u het door heeft, de verwarming meer en langer aan.
  • Bent u halverwege het jaar verhuisd? Normaal gesproken moet er 12 maanden een voorschot betaald worden om de kosten te dekken. U betaalt het hele jaar maandelijks een voorschot terwijl u vooral in de winter uw verwarming gebruikt. Als u slechts een deel van het jaar in het huis heeft gewoond, heeft u in sommige gevallen nog niet genoeg voorschot betaald voor het hele jaar. Dit komt vooral voor als u alleen in de wintermaanden in de woning heeft gewoond.
  • Soms kunnen warmtemeters niet worden opgenomehn. De meterstanden worden dan geschat. Als het jaar daarop de standen weer worden opgenomen en blijkt dat de schatting te laag is geweest, wordt het te weinig in rekening gebrachte bedrag van het jaar daarvoor alsnog afgerekend. Koude en lange winters kunnen zorgen voor hoge stookkosten. Het voorschot is dan niet voldoende.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor het betalen van mijn afrekening servicekosten of stookkosten?

Kunt u het bedrag niet in 1 keer betalen? Neem dan contact met ons op. Misschien kunnen we een afspraak maken over de betaling.

Ik heb een afrekening stookkosten ontvangen en krijg geld terug. Op welk rekeningnummer storten jullie het bedrag?

Wij betalen het bedrag uit naar het bij ons bekende rekeningnummer. Op Mijn Mitros kunt u zien welk rekeningnummer dit is. Heeft u geen Mijn Mitros, neem dan contact met ons op.

Let op: is er sprake van een huurachterstand? Dan verrekenen wij uw teruggave met de huur die u achterloopt. Blijft er een bedrag over? Dan krijgt u het bedrag uitbetaald op het rekeningnummer dat bij ons bekend is.

Wordt de teruggave van de stookkosten verrekend met mijn achterstand bij Ultimoo?

Ja, als u van ons geld terugkrijgt bij de afrekening van uw stookkosten, wordt het bedrag verrekend met uw achterstand bij Ultimoo.

Ik heb mijn radiator nooit aan. Toch moet ik betalen voor stookkosten. Hoe kan dat?

Naast uw eigen verbruik, betaalt u ook vastrecht. Dit zijn vaste kosten die u altijd moet betalen. Ook als u uw verwarming niet aanzet. Dit is net als betalen voor uw wegenbelasting voor uw auto, ook als u er niet meer rijdt. Het vastrecht bestaat uit:

  • de meterhuur
  • het vastrecht dat Mitros betaalt aan Eneco of Nuon
  • een spaarbedrag voor de vervanging van de warmtemeters op uw radiatoren
  • een bedrag voor hetmaken van de afrekening door ISTA en Mitros

Ik ben het niet eens met de stookkosten. Mijn verwarming werkte niet goed. Wat kan ik doen?

Als uw verwarming niet goed werkt, is het belangrijk dat u dit zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Neemt u contact op met de afdeling Klantcontact. U wordt dan doorgeschakeld naar de energieleverancier voor het maken van een afspraak met een monteur. Als u er snel bij bent, kunt u voorkomen dat problemen met de verwarming invloed hebben op uw afrekening stookkosten. Is de verwarming al een langere tijd stuk? Neem dan ook contact met ons op. Wij bekijken wat we voor u kunnen doen.

Mijn buren betalen veel meer of minder stookkosten dan ik. Hoe kan dat?

Dit kan verschillende redenen hebben. Hieronder leest u een aantal voorbeelden:

  • De samenstelling van het huishouden van uw buren is anders. Als uw buren met minder personen in een woning wonen, verbruiken zij meestal ook minder.
  • De situatie van de buren kan anders zijn dan die van u. Er is misschien altijd iemand thuis bij de buren, terwijl u overdag werkt. Als iemand thuis is, verbruikt diegene meestal vaker de verwarming. Ook leeftijd kan van invloed zijn op het verbruik. Oudere mensen hebben het sneller koud en verbruiken daardoor meer warmte.
  • Niet ieder mens is hetzelfde. Vindt u 20 graden een fijne temperatuur? Misschien vinden uw buren 18 graden fijner, of juist 23 graden. Niet iedereen gebruikt de verwarming hetzelfde.
  • De woning kan anders geïsoleerd zijn. Is er dubbelglas aanwezig?
  • De woning kan anders ingedeeld zijn. Niet alle woningen zijn precies hetzelfde. Soms is er bijvoorbeeld een muur weggehaald. Of juist een extra slaapkamer gemaakt. Het kan zijn dat hierdoor meer of minder kamers warm gestookt worden.

Wat waren de tarieven voor de stookkosten in 2016-2017?

Er zijn twee soorten stookkosten die u als huurder aan ons kunt betalen:

1. Stadsverwarming

In 2016 betaalde u per GigaJoule (GJ) € 21,00. In 2017 was dit € 21,00.
In 2016 betaalde u aan vaste kosten € 209,15. In 2017 was dit € 209,15.
In 2016 en in 2017 betaalde u voor de diensten van ISTA € 32,50.

2. Blokverwarming (gas)

In 2016 betaalde u per GigaJoule (GJ) € 21,00. In 2017 was dit € 21,00.
In 2016 betaalde u aan vaste kosten € 105,00. In 2017 was dit € 105,00.
In 2016 en 2017 betaalde u voor de diensten van ISTA € 32,50.

Wat betekent de warmtewet voor mijn jaarlijkse afrekening?

De prijs voor een GigaJoule (GJ) kan per jaar verschillen. Dit komt doordat de overheid elk jaar opnieuw de maximale prijs bepaalt. Voorbeeld: dit jaar verbruikt u 100 GigaJoules. Volgend jaar ook. Toch kan het zijn dat u niet hetzelfde bedrag betaalt. Het bedrag kan volgend jaar lager of hoger zijn.

Meer informatie over de warmtewet vindt u op de website van Autoriteit, Consument en Markt.

Wat betekent uw eigen verbruik voor uw jaarlijkse afrekening?

Uw eigen verbruik heeft gevolgen voor de afrekening. Als u de verwarming meer aan heeft gehad, heeft u meer GigaJoules verbruikt. Meestal komt een hoger verbruik door een verandering in uw situatie. Bijvoorbeeld een geboorte of een ziektegeval kan ervoor zorgen dat u meer thuis bent. Als u meer thuis bent heeft u vaak, zonder dat u het doorheeft, de verwarming meer en langer aan. Ook koude of lange winters zorgen voor hogere kosten.