Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Huuraanpassing

Gaat uw huur omhoog? Dan krijgt u altijd vooraf en op tijd bericht van ons. Wij kunnen de huur om verschillende redenen aanpassen. Bijvoorbeeld bij de jaarlijkse huurverhoging. Of na het aanleggen van centrale verwarming of dubbel glas.

Mag de huurprijs hoger zijn dan de huurtoeslaggrens?

Ja, dat mag. Maar alleen als de woning genoeg punten heeft. En als de maximale huurprijs boven de liberalisatiegrens is. De liberalisatiegrens is € 710,68. Dit mag ook bij contracten die eigenlijk voor huurwoningen in de sociale huursector (tot € 710,68) waren.

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

U vraagt een huurspecificatie aan via Mijn Mitros. U krijgt de huurspecificatie dan via de post of u kunt deze downloaden via Mijn Mitros nadat u deze digitaal hebt opgevraagd. U kunt de huurspecificatie ook ophalen bij ons op kantoor. Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee. Heeft u de huurspecificatie nodig voor het aanvragen van huurtoeslag? Laat dat dan even weten. U krijgt dan een speciale huurspecificatie van ons.

Wanneer wordt de huur verhoogd?

De huur kan om verschillende redenen verhoogd worden. Bijvoorbeeld bij:

  • de jaarlijkse huurverhoging;
  • na een afrekening van de service- of stookkosten;
  • vertrek van een huurder;
  • projectwerkzaamheden of renovatie;
  • Individuele Woning Verbetering (IWV). Zoals isolatieglas of centrale verwarming.

Ik ben huurder en mijn inkomen is gedaald. Kan ik huurverlaging krijgen?

Als uw inkomen daalt, kunt u niet meteen huurverlaging aanvragen. Wij denken graag met u mee, want een aanpassing van de huur is in sommige gevallen wel mogelijk. Bijvoorbeeld in de volgende situaties: