Een klacht over Mitros

Als huurder mag u van ons goede service verwachten. Maar hoe goed wij ons best ook doen, er gaat wel eens wat fout. Bent u niet tevreden over de manier waarop wij iets hebben gedaan? Laat het ons dan weten. Wij leren graag van onze fouten!

Hoe dien ik een klacht in?
Wij vinden het natuurlijk vervelend dat u ontevreden bent over Mitros. Het is heel goed dat u ons dit laat weten. U kunt dit doen door het klachtenformulier op onze website in te vullen. Na ontvangst van dit formulier nemen wij zo snel mogelijk contact met u op. We hebben misschien niet meteen een antwoord of oplossing. Maar we laten u in ieder geval weten wat we gaan doen.

Mijn klacht is niet goed opgelost. Wat kan ik doen?
Heeft u antwoord gekregen van ons op uw (schriftelijke) klacht, maar bent u hier niet tevreden over? Of wacht u al langer dan 1 maand op een reactie? Dan kunt u uw klacht melden bij de onafhankelijke Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (KWRU). Dit kunt u doen op de website van de Klachtencommissie.

Wat doet de Klachtencommissie?
De Klachtencommissie bekijkt hoe Mitros uw klacht het beste kan oplossen. Dat doet de commissie op deze manier:

  • De Klachtencommissie vraagt iedereen om zijn kant van het verhaal. Ze nodigt u en ons daarom uit voor een gezamenlijk gesprek.
  • Bij dit gesprek probeert ze te bemiddelen tussen u en ons. En samen afspraken te maken.
  • Lukt dit niet? Dan geeft de Klachtencommissie binnen 1 maand een advies aan de directie van Mitros. U krijgt hiervan een kopie.
  • De directie neemt dan binnen 1 maand een besluit over dit advies. U ontvangt hierover een brief van de directie van Mitros. De directie neemt het advies van de commissie bijna altijd over. Doet de directie dit niet? Dan moet ze daar een heel goede reden voor hebben. Die reden legt ze u dan uit in de brief.

Meer hierover kunt u lezen op de website van de Klachtencommissie.

Ik ben het niet eens met het advies van de Klachtencommissie. Kan ik nog iets doen?
Over het advies van de Klachtencommissie kunt u niet meer in discussie met de Klachtencommissie. Bent u ontevreden over het advies? Dan kunt u naar de Huurcommissie. Of naar de kantonrechter.

Soms kan de Klachtencommissie uw klacht niet behandelen
Bijvoorbeeld als:

  • U uw klacht nog niet schriftelijk bij Mitros heeft ingediend;
  • De rechter uw klacht behandelt;
  • U uw klacht heeft ingediend bij de Huurcommissie;
  • De rechter of de Huurcommissie al een beslissing heeft genomen over uw klacht;
  • De Klachtencommissie al eerder een advies heeft gegeven over uw klacht;
  • U nu pas klaagt over iets wat al (langer dan) 1 jaar geleden speelde.

Ik ben het niet eens met de (verhoging van de) huurprijs of de servicekosten die ik moet betalen. Wat kan ik doen?
Daarvoor kunt u terecht bij de Huurcommissie (en niet bij de Klachtencommissie). Kijkt u voor meer informatie op de website van de Huurcommissie. Na de uitspraak van de Huurcommissie kunt u eventueel nog naar de kantonrechter.

Ik heb een klacht over het toewijzen van woningen. Wat kan ik doen?
Bespreek uw klacht eerst met ons. Bent u niet tevreden met onze oplossing? Dan kunt u het klachtenformulier invullen op de website van WoningNet. Een onafhankelijke klachtencommissie beoordeelt dan uw klacht. Lezen hoe dit werkt? Of een klacht indienen? Kijkt u dan op WoningNet Regio Utrecht.