Overlast

Heeft u overlast van uw buren? Dan is het verstandig om de irritatie niet te laten oplopen. Vaak zijn mensen zich helemaal niet bewust dat zij overlast veroorzaken. Door zo snel mogelijk met elkaar te praten, voorkomt u dat dingen uit de hand lopen. Het resultaat is dat u beide uiteindelijk prettiger woont in uw straat of wijk. Komt u er samen echt niet uit? U kunt hier overlast aan ons doorgeven.

Veel gevraagd over Overlast

Wanneer is er sprake van overlast?

Er is sprake van overlast als u in en rondom uw woning ergens langere tijd last van heeft. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld afval in een algemene ruimte of erg harde muziek van de buren. Bij het tekenen van de huurovereenkomst hebben huurders aangegeven akkoord te gaan met de algemene huurvoorwaarden. Elke huurder heeft met ons afgesproken dat er geen overlast wordt veroorzaakt.

Heeft u ergens overlast van? Probeer het dan eerst zelf op te lossen. Lukt dat niet? U kunt een melding maken door te klikken op 'overlast melden'.

Ik ervaar overlast van de buren. Wat kan ik hieraan doen?

Soms zorgen buren voor overlast. Bijvoorbeeld geluidsoverlast. U kunt het volgende doen:

  • Praat met de buren: vaak hebben buren niet door dat ze voor overlast zorgen. Een vriendelijk gesprek helpt meestal al.
  • Buurtbemiddeling: helpt een gesprek met de buren niet? Dan kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Meer informatie vindt u op de website van U-centraal.
  • Melden bij ons: helpt buurtbemiddeling ook niet? Dan kunt u hier de overlast melden. Binnen 14 dagen nadat u de melding heeft verstuurd nemen we contact met u op. We bespreken hoe vaak u overlast ervaart en zoeken we samen naar de beste oplossing.

U kunt geen anonieme melding van overlast doen
Wij vragen om uw gegevens in de aanvraag, omdat we samen met u een geschikte oplossing willen vinden. Het is daarom niet mogelijk om anoniem een melding te doen.

We gaan voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens
Dit betekent dat we uw gegevens nooit zonder uw toestemming met anderen delen. Ook niet met de persoon die voor de overlast zorgt. Soms komen we er samen niet uit en is een rechtszaak nodig. We gebruiken uw melding alleen als bewijs als u hier toestemming voor geeft. 

Ervaren uw buren ook overlast van dezelfde persoon?
Dan kunnen zij dit het beste zelf melden. Wanneer wij meerdere overlastmeldingen binnenkrijgen, hebben we een beter van hoeveel mensen overlast hebben.

Mag ik overlast anoniem melden?

Het is niet mogelijk anoniem een melding te doen. We vragen in de aanvraag om uw gegevens, zodat we contact met u kunnen opnemen. Zo kunnen we samen een geschikte oplossing vinden. 

We gaan voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens
Dit betekent dat we uw gegevens nooit zonder uw toestemming met anderen delen. Ook niet met de persoon die voor de overlast zorgt. Soms komen we er samen niet uit en is een rechtszaak nodig. We gebruiken uw melding alleen als bewijs als u hier toestemming voor geeft.

Wat doen jullie na een overlastmelding?

De Woonconsulent neemt binnen 14 dagen contact met u op. Hij of zij zal u dan laten weten wat Mitros met uw melding doet of wat ons advies is voor u. Wij gaan altijd voorzichtig om met uw gegevens en uw melding.

U kunt geen anonieme melding van overlast doen
Omdat wij samen met u een geschikte oplossing willen vinden, vragen we om uw gegevens in deze aanvraag. Het is daarom niet mogelijk om anoniem een melding te doen.

We gaan voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens
Dit betekent dat we uw gegevens nooit zonder uw toestemming met anderen delen. Ook niet met de persoon die voor de overlast zorgt. Soms komen we er samen niet uit en is een rechtszaak nodig. We gebruiken uw melding alleen als bewijs als u hier toestemming voor geeft. 

Ervaren uw buren ook overlast van dezelfde persoon?
Dan kunnen zij dit het beste zelf melden. Wanneer wij meerdere overlastmeldingen binnenkrijgen, hebben we een beter idee van hoeveel mensen overlast hebben. 

Ik ervaar overlast van een leegstaande woning in de buurt. Aan wie geef ik dit door?

U kunt hiervoor contact opnemen met uw buurtbeheerder. De buurtbeheerder zal zijn of haar best doen om de overlast op te lossen. 

Mijn fiets of scooter is weggehaald uit de algemene ruimte van het portiek. Weten jullie hier iets van?

Fietsen of scooters die verkeerd geparkeerd zijn of overlast veroorzaken, worden soms door Mitros weggehaald. Eerst wordt er een sticker op de fiets of scooter geplakt met een waarschuwing. Is de fiets of scooter na 14 dagen niet door u verplaatst? Dan pas wordt deze weggehaald door Mitros. In overleg met uw buurtbeheerder kunt u uw fiets of scooter ophalen.

Wat houdt het Laatste Kansbeleid in?

Het Laatste Kansbeleid is voor huurders die erg veel overlast veroorzaken. Is de overlast zo erg dat we naar de rechter willen stappen? Dan krijgt die huurder soms nog 1 laatste kans. Dit betekent dat die huurder soms een nieuwe woning aangeboden krijgt. Wij maken dan wel extra afspraken met deze huurder. Ook krijgt de huurder begeleiding van Het Vierde Huis. Op deze manier voorkomen we dat iemand op straat komt te staan. We hopen dat de buren hierdoor geen overlast meer hebben. Deze aanpak gebruikt Het Vierde Huis al sinds 1998.