Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur betaalt bijna iedere bewoner een bedrag aan servicekosten. Dit zijn kosten voor extra diensten. Zoals schoonmaak, onderhoud van de tuinen en de glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat betaalt u bijvoorbeeld meer dan in een eengezinswoning. Het bedrag dat u betaalt, is een voorschot. Aan het einde van het jaar kijken wij hoeveel geld u terugkrijgt of moet bijbetalen.

Vraag en antwoord

Betaal ik gemeentelijke heffingen aan jullie of aan de gemeente?

Dat ligt eraan wat voor woning u van ons huurt.

Bij ons woongebouw zit geen tuin. Waarom betaal ik toch voor 'onderhoud tuinen' met de servicekosten?

Deze kosten zijn voor al het onderhoud van het groen en grijs bij uw woongebouw. Daarbij hoort ook het onderhoud van bestrating of van het gemeenschappelijk groen. Alle huurders van het complex betalen hieraan mee. U kunt deze service niet opzeggen.

Deze kosten zijn niet voor het onderhoud van uw eigen tuin. Die onderhoudt u zelf.

Hoe verdelen jullie de servicekosten in mijn woongebouw?

Wij verdelen de servicekosten volgens het beleid van de Huurcommissie. U vindt meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Ik betaal zelf ook een energieleverancier. Waarom betaal ik jullie dan ook voor stroomverbruik?

U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.

Ik heb niet het hele jaar in mijn woning gewoond. Moet ik voor een heel jaar servicekosten betalen?

Nee, u betaalt alleen voor de periode waarin u de woning huurde. Stopt uw huurovereenkomst? Dan hoeft u dus niet meer te betalen. Op uw jaarlijkse afrekening ziet u de periode waarover u geld betaalt. U krijgt de afrekening in het volgende kalenderjaar.

Veranderen mijn servicekosten als er een VvE komt?

Nee. Uw servicekosten blijven gelijk. Deze betaalt u iedere maand aan ons. En wij rekenen ieder jaar de servicekosten met u af zoals u gewend bent.

Goed om te weten!
Wil de VvE het gebouw bijvoorbeeld vaker laten schoonmaken? Dan vragen we daarvoor éérst uw toestemming. Is meer dan 70% van de huurders het hiermee eens? Dan kunnen we de servicekosten wel verhogen. Net zoals wij zouden doen als u in een gebouw woont met alleen maar huurders.

Waar kan ik zien voor welke servicekosten ik betaal?

Dat staat in de huurovereenkomst. Woont u al langer in de woning? Kijk dan in de brief over huurverhoging. Die ontvangt u ieder jaar voor 1 mei. U vindt de brief in Mijn Mitros.

Waarom betaal ik mee aan gemeenschappelijke elektra?

U betaalt mee aan de stroomkosten van alle gemeenschappelijke onderdelen. Bijvoorbeeld de lift, de deurbellen en de lichten in het trappenhuis of op de galerij. Ook mechanische ventilatie, warmtepomp of een hydrofoor kunnen hieronder vallen. Dit kan binnen en buiten zijn. Iedere huurder betaalt hieraan mee.

Het kan zijn dat huurders op de begane grond minder betalen, omdat zij geen gebruik maken van de lift. U kunt deze service niet opzeggen.

Waarom betaal ik voor glasbewassing in de servicekosten?

De ramen van uw woongebouw worden meerdere keren per jaar gewassen. U betaalt samen met de andere huurders mee aan de kosten voor de glasbewassing. Uw weet wanneer en hoe vaak de ramen worden gewassen.

Waarom betaal ik voor schoonmaak centrale ruimten in de servicekosten?

U betaalt mee aan de schoonmaakkosten voor de algemene ruimtes. Dit zijn kosten voor het schoonmaken van het portiek, het trappenhuis en de galerij van uw woongebouw.

Waarom moet ik betalen voor het opladen van mijn scootmobiel of elektrische fiets?

U betaalt als u uw scootmobiel of fiets oplaadt in de algemene ruimte. U betaalt dan voor de stroom die u daarvoor verbruikt. Dit trekken wij af van de totale kosten van het stroomgebruik in de algemene ruimte. Zo hoeft niet iedere huurder te betalen voor de oplaadkosten van uw scootmobiel of fiets. U betaalt hiervoor een voorschotbedrag in uw huur.

Wanneer verandert het voorschotbedrag van de servicekosten?

Ieder jaar. Als wij berekenen of u geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Wij bepalen dan ook het nieuwe voorschotbedrag. U krijgt daarover een brief van ons.

Wat zijn voorbeelden van servicekosten?

De meest voorkomende servicekosten zijn:

  • gemeenschappelijk elektraverbruik
  • schoonmaak algemene ruimten
  • onderhoud van de tuinen
  • huismeester

Op de website van de Huurcommissie leest u wat er onder de verschillende servicekosten valt.

Welke servicekosten worden afgerekend en welke niet?

U ontvangt elk jaar een afrekening van uw servicekosten. Niet alle servicekosten die u betaalt rekenen wij af. 

Niet afrekenbare servicekosten 
U betaalt een vast bedrag per maand. Deze kosten worden niet aan het einde van de jaarlijkse periode verrekend. U hoeft over deze kosten niet bij te betalen en u krijgt van deze kosten ook niets terug.

Wel afrekenbare servicekosten
U betaalt een vast voorschotbedrag per maand. De kosten worden wél aan het einde van de jaarlijkse periode verrekend.  Aan het eind van jaar weten we of er meer of minder kosten zijn gemaakt dan dat u maandelijks aan ons betaald hebt. Zijn er meer kosten gemaakt? Dan moet u bijbetalen. Zijn er minder kosten gemaakt dan u maandelijks aan ons betaald hebt? Dan krijgt u geld terug.

Hieronder vindt u een overzicht van servicekosten die u misschien aan ons betaalt.

Wie betaalt de servicekosten voor leegstaande woningen?

Wij betalen de servicekosten van leegstaande woningen.

Vertaal deze pagina