Woning kopen

Als u huurder van Mitros bent, krijgt u als eerste de kans om met voorrang te reageren op lege koopwoningen van Mitros, Bo-Ex en Portaal. Het aanbod van Mitros vindt u op mitrosverkoopt.nl, het aanbod van Bo-Ex op www.boexverkoopt.nl en van Portaal op www.kopenbijportaal.nl.

Zit er een woning voor u bij?
Dan heeft u twee weken de tijd om te reageren en een afspraak in te plannen voor een bezichtiging. De prijs van een woning staat vast, er kan niet overboden worden.

Heeft u vragen over het kopen van een woning? Neem gerust contact met ons op. Liever direct contact met de afdeling Verkoop? Mail naar verkoop@mitros.nl.

Veel gevraagd over Woning kopen

Ik heb een brief gekregen om mijn woning te kopen. Maar dat wil ik niet, wat nu?

U hoeft dan niets te doen. U blijft uw woning gewoon huren.

Ik heb een woning van Mitros gekocht. Ik heb vragen over het onderhoud. Waar kan ik deze stellen?

Indien u een appartement heeft gekocht, dan bent u lid van de Vereniging van eigenaren. Voor vragen over het onderhoud van het gebouw kunt u contact met de VvE opnemen. Als u vragen heeft over het onderhoud van een eengezinswoning helpt de afdeling Verkoop u verder. Neemt u hiervoor contact met ons op.

Ik kan mijn huurwoning kopen. Hoe gaat dat?

De prijs waar u straks uw woning voor koopt, staat nu nog niet vast. De afdeling verkoop geeft u eerst een indicatieve waarde. Met deze waarde kunt u naar uw bank of hypotheekadviseur om te kijken of u een hypotheek kunt krijgen. Als u de woning kunt kopen geven wij uw gegevens door aan een onafhankelijke NVM taxateur. U wordt gebeld voor een afspraak met de makelaar van Mitros om uitleg te geven over de koop van de woning. Mitros stelt de prijs van uw woning vast. De makelaar zal hierover contact met u opnemen. Het is verstandig om u vooraf goed te laten informeren bij uw bank of hypotheekadviseur naar uw (financiële) mogelijkheden om een hypotheek te krijgen

Ik wil een nieuwbouwwoning kopen. Hoe werkt dit?

Mitros bouwt geen nieuwe koopwoningen meer. We bouwen alleen nog sociale huurwoningen. We verkopen wel op sommige plekken bestaande sociale huurwoningen. Op mitrosverkoopt.nl ziet u welke bestaande woningen op dit moment door ons te koop worden aangeboden.
 

Ik woon in een kamer. Mijn kamer heeft een verkooplabel. Wat betekent dit?

Als u de huur opzegt van uw kamer, is de kans groot dat wij de kamer daarna te koop aanbieden. Het hangt af van de situatie of wij een woning of kamer verkopen. Bijvoorbeeld: wij kunnen een kamer pas verkopen als alle huurcontracten van kamers in het gebouw zijn opgezegd.

Kan de eigenbewoningsverplichting (het kettingbeding) worden opgeheven?

Wij kijken dit graag voor u na. Stuurt de volgende gegevens naar verkoop@mitros.nl:

  • Uw naam
  • Uw adres
  • De datum waarop het pand in eigendom is gekomen

Kan ik als koper zelf een notaris kiezen?

Dat kan, maar alleen bij de hypotheekakte. Voor het passeren van de leveringsakte werken wij met vaste notarissen in de buurt. 'Passeren' betekent dat alle partijen de akte bij de notaris tekenen. Het is daarom handiger voor u om de hypotheekakte ook bij onze notaris te regelen. U tekent de leverings- en hypotheekakte namelijk tegelijkertijd. Daarnaast betekent dit ook vaak hogere notariskosten omdat je twee keer een volle afspraak moet inplannen. Het is over het algemeen goedkoper om alles bij één notaris te laten regelen.

Kan ik de woning die ik huur ook kopen?

Als u inlogt via Mijn Mitros kunt u zelf controleren of uw woning gekocht kan worden. Wij kijken het ook graag voor u na. Neem hiervoor contact met ons op. Onze afdeling Verkoop kan u meer vertellen.

Kom ik in aanmerking voor koopvoorrang?

Als u huurder van Mitros bent, krijgt u als eerste de kans om met voorrang te reageren op lege koopwoningen van Mitros, Bo-Ex en Portaal. Het aanbod van Mitros vindt u op mitrosverkoopt.nl, het aanbod van Bo-Ex op www.boexverkoopt.nl en van Portaal op www.kopenbijportaal.nl. Door u de mogelijkheid te bieden om door te stromen naar een koopwoning kunnen we de wachttijden in de sociale huur verkorten.

Zit er een woning voor u bij?
Dan heeft u twee weken de tijd om te reageren en een afspraak in te plannen voor een bezichtiging. De prijs van een woning staat vast, er kan niet overboden worden. 

Heeft u vragen over het kopen van een woning? Neem gerust contact met ons op. Liever direct contact met de afdeling Verkoop? Mail naar verkoop@mitros.nl.

Met welke makelaars werken jullie samen?

Wij werken samen met erkende makelaars. Zij kennen de woningen en de wijken heel goed. Dit zijn de makelaars:

  • Punt Makelaars BV
  • Gevaert Makelaars
  • Renkema & Jansen Makelaars

Waar vind ik het aanbod van koopwoningen?

U vindt ons aanbod op mitrosverkoopt.nl.

Waarom kan ik mijn huurwoning niet kopen?

Wij zetten niet al onze huurwoningen te koop. Dat komt omdat wij genoeg huurwoningen willen houden voor mensen met een laag inkomen. Wij onderzoeken welke huurwoningen wij het beste kunnen verkopen. Uw huurwoning hoort daar helaas niet bij. Dat betekent dat uw woning een huurwoning blijft.

Wilt u een andere woning van ons kopen? Kijk dan eens op mitrosverkoopt.nl.

Waarom verkoopt Mitros woningen?

Wij verkopen woningen om 3 redenen:

  • om andere woningen op te knappen of nieuwe woningen te bouwen;
  • om huurders die prettig wonen in hun wijk de mogelijkheid te bieden om hun eigen huis te kopen;
  • variatie tussen het aantal koopwoningen en huurwoningen in de wijk.

Meer informatie? Klik hier

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur

    WhatsApp ons