Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Gas, water en elektra

Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak wel in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier.

Vraag en antwoord

Wat kan ik doen als ik geen warm water meer heb?

Kijk eerst of u bij 1 of meer kranen geen warm water heeft.

Wat moet ik doen als ik gas ruik?

Het kan zijn dat er een gaslekkage is. Neem direct de volgende stappen:

  • Zet alle ramen en deuren open.
  • Zet geen elektrische apparaten aan of uit (ook geen lampen).
  • Zet de (hoofd)gaskraan dicht als dit kan. Deze zit bij de meter. Zo kunnen eventueel brandende toestellen geen gasontsteking veroorzaken.
  • Verlaat hierna de woning.
  • Bel ons zo snel mogelijk via 030 - 880 33 00 voor een spoedreparatie.

Stedin wil een slimme meter plaatsen. Heeft Stedin hiervoor toestemming nodig?

Stedin gaat over de gas- en elektrameter in uw woning. Zij mogen een slimme meter plaatsen zonder toestemming van Mitros.

Ik heb geen stroom. Wat kan ik doen?

U heeft een stroomstoring in uw woning. Dat is natuurlijk vervelend! Volg de stappen hieronder om tot een oplossing te komen.

Ik heb geen water in mijn gehele woning. Wat kan ik doen?

Als u geen water in de woning heeft, kan dit verschillende oorzaken hebben. Woont u in een flatgebouw of een eengezinswoning/maisonnette? Dan kunt u via de website Waterstoringen zien of de storing al bekend is. En u kunt de updates in de gaten houden.

De waterdruk in mijn woning is laag. Wat kan ik doen?

Dat verschilt per type woning.

Ik heb de waterstand nodig. Hoe kom ik aan de waterstand?

Meestal zit de watermeter in uw meterkast of in uw kruipruimte. U kunt de stand van de meter aflezen.

Bij sommige watermeters kunt u niet zelf komen
De buurtbeheerder heeft een sleutel van de meterkast. Neem dan contact met ons op. Wij zorgen ervoor dat de buurtbeheerder een afspraak met u maakt.

De koolmonoxidemelder gaat af. Wat moet ik doen?

Koolmonoxide is erg gevaarlijk. Het is heel brandbaar en giftig. Het kan zelfs dodelijk zijn. Neem daarom direct de volgende stappen:

  • Zet alle ramen en deuren open.
  • Zet geen elektrische apparaten aan of uit (ook geen lampen).
  • Zet de kachel, geiser of het fornuis uit.
  • Verlaat hierna de woning.
  • Bel ons zo snel mogelijk via 030 - 880 33 00 voor een spoedreparatie.

Kan ik een extra groep krijgen in de meterkast?

Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.

Hebt u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Ik heb een slimme meter in de meterkast. Er komt een piep uit de meter. Wat kan ik doen?

De slimme meter is geplaatst door Stedin. Voor onderhoud en storingen aan de slimme meter, kunt u contact opnemen met Stedin. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 0800 - 9009 (gratis).

De lampen in de algemene ruimte branden dag en nacht. Kunnen jullie dit oplossen?

U kunt het probleem met de verlichting doorgeven aan uw buurtbeheerder. Hij of zij bekijkt of de schakelaar die ervoor zorgt dat het licht overdag uit is en 's avonds aan gaat nog goed werkt. 

Ik betaal zelf ook een energieleverancier. Waarom betaal ik jullie dan ook voor stroomverbruik?

U betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes. Bijvoorbeeld voor het licht in de portiek, galerij, berging en achterpad. En voor de stroom van de liften. U betaalt alleen voor de kosten van ruimtes waar u gebruik van kunt maken. Heeft u bijvoorbeeld geen berging? Dan betaalt u hier ook geen stroom voor. Of u betaalt geen stroom voor de lift als u op de begane grond woont.

Er zit een warmtewisselaar in mijn woning. Aan wie betaal ik het gebruik van warm water?

Contract afsluiten
De warmtewisselaar in uw woning is eigendom van Eneco. U sluit een contract af met Eneco. De energie die nodig is om het water te verwarmen betaalt u via de stadsverwarming. De kosten voor stadsverwarming zijn opgenomen in uw huur. De kosten betaalt u aan Mitros.

Warm tapwater
Als u in de huur betaalt voor warm tapwater, dan betaalt u voor het warmwaterverbruik in uw woning. Het gaat dan alleen om het water wat door de leidingen in uw woning stroomt. Dit water wordt verwarmd door een warmtewisselaar. De warmtewisselaar is het apparaat dat de warmte van de stadsverwarming gebruikt om het water te verwarmen dat bij u uit de kraan komt.

Wat kan ik zelf doen om energie te besparen in mijn woning?

U leest hieronder handige tips om energie te besparen:

  • Controleer regelmatig de waterdruk van uw verwarmingsketel. De ideale situatie is als de waterdruk tussen de 2 en 2,5e bar staat. Ontlucht ook de radiatoren. De verwarmingsketel wordt zo veel sneller warm. Lukt het bijvullen van het water of het ontluchten van de radiatoren u niet? En heeft u een servicecontract? Vraag ons dan gerust om de verwarmingsketel bij te vullen en de radiatoren te ontluchten.
  • Zet alle radiatoren in een kamer op dezelfde stand.
  • Plak radiatorfolie aan de achterkant van de verwarming. Dat voorkomt onnodige stralingswarmte.
  • Zet apparaten echt uit. Zet ze dus niet op stand-by. Dit is ook veiliger voor brand.
  • Vervang een kapotte lamp door een ledlamp. Ledlampen gaan langer mee en zijn beter voor het milieu.

Wie is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter?

Stedin is verantwoordelijk voor de gas- en elektrameter in uw woning.