Huurcommissie

Heeft u als huurder een meningsverschil met ons? En komen we er samen niet uit? Dan kunt u de Huurcommissie inschakelen. De Huurcommissie is een onafhankelijke landelijke commissie. Zij bepaalt wie er gelijk heeft. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Veel gevraagd over Huurcommissie

Waarvoor kan ik terecht bij de Huurcommissie?

Bent u niet tevreden over het onderhoud aan uw woning, de verhoging van de huurprijs of de hoogte van de servicekosten? Neem dan eerst contact met ons op. Wij zoeken graag samen met u naar een oplossing. Komen we er samen niet uit? Dan kunt u bij de Huurcommissie terecht. Maar let op: u moet zich wel houden aan de uitspraak van de Huurcommissie of binnen 8 weken na het verzenden van de uitspraak naar de rechter.

Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie. U kunt hier terecht voor verschillende procedures.

Wat is het verschil tussen de volledige- en gebruiksoppervlakte van mijn woning?

De volledige oppervlakte van een woning is anders dan de gebruiksoppervlakte. Dit is belangrijk voor de woningwaardering. Een woning krijgt namelijk alleen punten voor ruimten die bij de gebruiksoppervlakte horen. Dit hangt af van bepaalde criteria waar een ruimte aan moet voldoen. Wilt u de gebruiksoppervlakte van uw woning weten? Neem dan contact met ons op.

Ik ben het niet eens met de huurprijs van mijn nieuwe woning. Wat kan ik doen?

U kunt eerst bij ons om huurverlaging vragen. Stuur ons een brief of e-mail waarin u aangeeft dat u huurverlaging wilt en waarom. Daarna nemen wij een beslissing. Bent u het dan niet eens met onze beslissing? Of krijgt u geen reactie? Dan kunt u bij de Huurcommissie terecht. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.

Wat zijn de kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging?

Mitros rekent geen kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging. Wanneer uw bezwaar door de Huurcommissie beoordeeld wordt, betaalt u een voorschot van €25,-. Als de Huurcommissie u gelijk geeft krijgt u dit bedrag terug. Wanneer de Huurcommissie u ongelijk geeft bent u het betaalde voorschot kwijt.

De Huurcommissie beoordeelt alleen wanneer u bezwaar zelf bij de Huurcommissie indient, of als wij uw bezwaar naar de Huurcommissie doorsturen.
Wij doen dit laatste wanneer wij uw bezwaar afwijzen. U krijgt in dat geval de kans om uw bezwaar in te trekken. Als u dit niet wilt of het vergeet te doen sturen wij uw bezwaar door naar de Huurcommissie.

Kan ik bezwaar maken op grond van de Wet eenmalige huurverlaging?

U kunt een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Dit kunt u doen:  

  • Binnen zes weken na ontvangst van ons besluit over uw aanvraag huurverlaging.
  • Als u binnen negen weken na het indienen van een complete aanvraag huurverlaging, nog geen reactie van ons hebt ontvangen.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat met ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons