Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Huuropbouw en woningwaardering

De bruto huurprijs bestaat uit een aantal onderdelen:

  • netto huur of kale huur. Dit betaalt u voor het gebruik van de woning;
  • service- en verbruikskosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak, gas en elektra;
  • extra diensten. Bijvoorbeeld een glasverzekering, servicecontract en onderhoudscontract.

Vraag en antwoord

Waaruit is mijn huur opgebouwd?

De bruto huurprijs bestaat uit een aantal onderdelen:

  • netto huur. Dit betaalt u voor het gebruik van de woning;
  • service- en verbruikskosten. Bijvoorbeeld voor schoonmaak, gas en elektra;
  • extra diensten. Bijvoorbeeld een glasverzekering, servicecontract en onderhoudscontract.

Wat betekent netto huur of kale huur?

De netto huur of kale huur is de huurprijs voor het gebruik van de woning. Dit is dus de huur zonder servicekosten en voorschotbedragen voor energie. De kale huurprijs noemen we ook wel de nettohuur.

Wat is rekenhuur, toeslaghuur of subsidiabele huur?

Subsidiale huur en toeslaghuur zijn andere woorden voor rekenhuur. We gebruiken dit voor de woningaanbieding en de huurtoeslag. Met de rekenhuur bepalen we of u een woning kunt krijgen. En of u recht heeft op huurtoeslag.

De rekenhuur/subsidiabele huur bestaat uit:

  • netto huur;
  • schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • kosten voor de diensten van een huismeester of buurtbeheerder
  • kosten voor dienst- en recreatieruimten.

Hoe vraag ik een huurspecificatie aan?

U kunt hier een huurspecificatie opvragen. U krijgt de huurspecificatie dan via de post of u kunt deze downloaden via Mijn Mitros nadat u deze digitaal hebt opgevraagd. U kunt de huurspecificatie ook ophalen bij ons op kantoor. Neem dan een geldig legitimatiebewijs mee. Heeft u de huurspecificatie nodig voor het aanvragen van huurtoeslag? Laat dat dan even weten. U krijgt dan een speciale huurspecificatie van ons.

Mijn buren betalen minder huur dan ik. Onze woning is hetzelfde. Hoe kan dat?

Dat kan verschillende redenen hebben. Iedere huurovereenkomst is een individuele afspraak tussen huurder en verhuurder. De huurprijs is daarin vastgelegd. Het heeft dus geen zin om te vergelijken met andere huurders.

De huurprijs is bijvoorbeeld anders, doordat:

  • de buren al heel lang in de woning wonen. Gaan zij verhuizen? Dan bepalen wij voor die woning een nieuwe huurprijs.
  • uw woning is aangepast. Uw woning heeft bijvoorbeeld isolatieglas en de woning van uw buren niet.
  • wij de woning verhuren aan mensen met een laag inkomen. Dat heet passend toewijzen.
  • de regels en wetten zijn veranderd.

Kan ik bezwaar maken tegen de puntentelling van mijn woningwaardering?

Ja, dat kan. Denkt u dat de puntentelling van uw woningwaardering niet klopt? U kunt op de website van de Huurcommissie een huurprijscheck doen. Heeft u de huurprijscheck gedaan? En verschilt het aantal punten van de puntentelling van Mitros? Neem dat contact met ons op. Wij kijken graag voor u waar het verschil in zit. Als het nodig is, maken wij met u een afspraak om uw woning opnieuw te beoordelen op het aantal punten. Een aanpassing in de puntentelling van uw woning leidt niet automatisch tot een aanpassing van de huurprijs. De huurprijs wordt alleen aangepast als de huurprijs boven de maximale huurprijs voor uw woning uitkomt.