Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Veel gevraagd over Starten met huren

Waar zit de internet- of televisieaansluiting in mijn woning?

Een internet- of televisieaansluiting noemen we een ISRA-punt of CAI-aansluiting. Meestal zit de aansluiting in de woonkamer. In nieuwbouwwoningen vindt u de aansluiting vaak in de meterkast. 

Waar en wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

U tekent de huurovereenkomst tijdens de oplevering in de woning. Daarna krijgt u de sleutels van de woning. U betaalt de eerste huur door het bedrag over te maken naar Mitros onder vermelding van uw klantnummer. De gegevens staan vermeld op de beginnota. Deze betaling doet u vóór het tekenen van het huurcontract.

Kies ik zelf leveranciers voor gas, water en elektra voor mijn nieuwe woning?

U bent vrij om zelf een energieleverancier te kiezen en uzelf aan te melden voor gas en elektra.

U kunt het water zelf afsluiten bij Vitens
Let op: Staat het waterverbruik al in uw contract met Mitros? Dan betaalt u de kosten voor het water aan ons en hoeft u zich niet aan te melden bij Vitens.

U kunt in veel gevallen zelf een energieleverancier kiezen
Behalve als u voor stadsverwarming in uw huur betaalt. Dan hoeft u zelf geen energieleverancier te kiezen. U betaalt kosten voor verwarming aan Mitros. Mitros heeft in dat geval een contract met een energieleverancier, zoals Eneco of Bonarius.

Heeft u geen stadsverwarming en een vraag over welke leveranciers u het beste kunt kiezen voor uw woning? Dat zoeken wij graag voor u uit. Neemt u daarvoor contact met ons op.

Let op: Heeft u zelf een energiecontract bij een energieleverancier afgesloten?
Dan ontvangt u 1 keer per jaar een eindafrekening van uw energieleverancier. Valt de afrekening hoog uit? Dan kan het slim zijn om uw voorschot te verhogen. Op deze manier kunt u een hoge jaarlijkse eindafrekening voorkomen. Met welk bedrag u uw voorschot moet verhogen, verschilt per huishouden. Neem voor advies contact op met uw energieleverancier.

Wat is een opleverklacht?

We doen ons best om een nette woning aan u op te leveren waarbij al het nodige is gerepareerd. Het kan natuurlijk voorkomen dat u toch nog dingen tegenkomt nadat u de sleutel van ons hebt ontvangen. Dit noemen wij 'opleverklachten' of 'mutatieklachten'. U kunt deze bij ons melden in de 1e maand nadat u de huurovereenkomst tekende. Neem hiervoor contact met op met uw Verhuurmakelaar. Na de 1e maand kunt u online een reparatie melden.

Wanneer betaal ik mijn 1e huur?

U mag het bedrag van de 1e huur overmaken naar Mitros. U krijgt deze beginnota samen met uw huurcontract toegestuurd per e-mail.

Moet ik mij inschrijven bij de gemeente?

Ja, doe dit binnen 5 dagen na de verhuisdatum. U kunt dit tot een maand voor de verhuizing al doorgeven (als het huurcontract al getekend is. Want vaak wordt het getekende huurcontract ook opgevraagd). U geeft uw nieuwe adres door bij de gemeente waarin u gaat wonen. U kunt dit ook regelen via de website van die gemeente. De gemeente zet u in de basisadministratie (GBA). U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente of op het adres waar u eerst woonde.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de enveloppe aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuurt u de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de enveloppe. Een postzegel is niet nodig.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons