Starten met huren

Gefeliciteerd met uw nieuwe woning! Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van uw huurcontract en het opleveren van uw nieuwe woning.

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik ga verhuizen, wat moet ik allemaal regelen?

Algemeen

Wanneer u verhuist moet er vaak veel geregeld worden. De verhuisdozen moeten ingepakt worden, maar er moeten ook wat administratieve zaken geregeld worden. De belangrijkste dingen hebben we op een rij gezet: 

  • Verhuizing doorgeven aan de gemeente

U moet u adres zelf wijzigen bij de gemeente. Geef uw adres binnen 5 dagen na de verhuisdatum door. Als u de huurovereenkomst al getekend heeft, kan het doorgeven ook 4 weken voor de verhuizing. Een verhuizing geeft u hier makkelijk door via de website van de gemeente Utrecht.

  • Verzekeringen afsluiten

Het is belangrijk dat u goed verzekerd bent. Zorg ervoor dat u een inboedel- en een wa-verzekering heeft in uw nieuwe woning. Meer over verzekeringen leest u hier.

  • Gas, water en elektra regelen

Gas, water en elektra zitten soms in uw huurprijs. Het hangt af van het type woning dat u huurt. Dat staat op uw huurovereenkomst. Bij flats zitten gas, water en elektra vaak wel in de huurprijs. Maar bij eengezinswoningen niet. U kiest dan zelf een energieleverancier. Klik hier voor meer informatie over gas, water en elektra.

Er is iets stuk in mijn woning, waar kan ik dit melden?

Algemeen

Binnen de eerste maand dat u in de woning woont, geeft u reparaties door aan uw verhuurmakelaar. Bij het krijgen van de sleutels kreeg u een visitekaartje van de verhuurmakelaar. Hierop staat het telefoonnummer en e-mailadres waarop u hem/haar kunt bereiken. De reparaties die binnen de eerste maand vallen noemen we 'opleverklachten' of 'mutatieklachten.

Na de 1e maand kunt u online een reparatie melden. Wilt u meer weten over het melden van een reparatie? Klik hier voor meer informatie

Waar vind ik informatie over het ophalen van afval of grofvuil?

Algemeen

Wilt u weten wanneer het afval in uw woonplaats opgehaald wordt? Bekijk dit in Mijn Afvalwijzer.

Voor grofvuil moet u zelf een afspraak maken met de gemeente om grofvuil op te laten halen. U vindt hieronder meer informatie voor uw gemeente.

Wat doe ik met de post van de vorige bewoner?

Algemeen

Wij geven het nieuwe adres van de vorige huurder niet door om privacyredenen.

Weet u het adres van de vorige huurder?
Dan kunt u het oude adres doorstrepen op de envelop en het nieuwe adres van de vorige bewoner opschrijven. Soms kunt u op de enveloppe aankruisen waarom u de post doorstuurt. Bijvoorbeeld omdat de geadresseerde persoon niet meer op het adres woont. U kunt de post per brievenbus versturen. Een postzegel is niet nodig.

Weet u het adres van de vorige huurder niet?
Stuurt u de post dan terug naar de afzender. Streep daarvoor het adres door en schrijf 'retour afzender' op de enveloppe. Een postzegel is niet nodig.

Tip: Wijzig uw adres bij postbedrijven
Zorg dat u zelf geen belangrijke post mist en geef uw verhuizing door aan postbedrijven. PostNL biedt hiervoor een verhuisservice aan. Hiemee kunt u post laten doorsturen naar uw nieuwe adres. 

Waar zit de internet- of televisieaansluiting in mijn woning?

Algemeen

Meestal zit de aansluiting in de woonkamer. In nieuwbouwwoningen vindt u de aansluiting vaak in de meterkast. Een internet- of televisieaansluiting wordt ook wel ISRA-punt of CAI-aansluiting genoemd. 

Welke verzekeringen kan ik het beste afsluiten?

Algemeen

Het is belangrijk dat u gebreken in uw woning op tijd aan ons doorgeeft. Merkt u bijvoorbeeld dat de voegen of het kitwerk in uw badkamer loslaten? Of dat er een lekkage is? Dan kunt u hier een reparatie melden. Wij kunnen dan mogelijke schade aan uw inboedel voorkomen of beperken.

Ook is het belangrijk om u goed te verzekeren tegen schade. Mitros heeft een opstalverzekering. Schade aan de opstal als gevolg van brand, extreme weersomstandigheden en ontploffing zijn voor ons. De kosten voor herstel betalen wij.

Wij raden u aan om zelf de volgende verzekeringen af te sluiten:

Kies ik zelf mijn gas, water en elektra voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

U bent vrij om zelf een energieleverancier te kiezen en uzelf aan te melden voor gas en elektra.

Water afsluiten bij Vitens
Let op: Staat het waterverbruik al in uw contract met Mitros? Dan betaalt u de kosten voor het water aan ons en hoeft u zich niet aan te melden bij Vitens.

In veel gevallen kiest u zelf een energieleverancier
Behalve als u voor stadsverwarming in uw huur betaalt. Dan hoeft u zelf geen energieleverancier te kiezen. U betaalt kosten voor verwarming aan Mitros. Mitros heeft in dat geval een contract met een energieleverancier, zoals Eneco of Bonarius.

Heeft u geen stadsverwarming en een vraag over welke leveranciers u het beste kunt kiezen voor uw woning? Dat zoeken wij graag voor u uit. Neemt u daarvoor contact met ons op.

Let op: Heeft u zelf een energiecontract afgesloten?
Dan ontvangt u 1 keer per jaar een eindafrekening van het energiebedrijf. Valt de afrekening hoog uit? Dan kan het slim zijn om uw voorschot te verhogen. Op deze manier kunt u een hoge jaarlijkse eindafrekening voorkomen. Met welk bedrag u uw voorschot moet verhogen, verschilt per huishouden. Neem voor advies contact op met uw energieleverancier.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur.

    WhatsApp ons