Tuinonderhoud

Zorg dat uw tuin er netjes uitziet. Buren vinden het vaak vervelend als u uw tuin niet goed onderhoudt. Wij zorgen ervoor dat de tuin er netjes uitziet als u in de woning gaat wonen. U tekent dan ook voor de oplevering van de tuin. In de tuin kijken wij naar:

  • oude grote bomen. Deze halen wij soms weg;
  • bomen en struiken aan de gevel. Deze halen wij weg;
  • tegels in de tuin.

Veel gevraagd over Tuinonderhoud

Wat verwachten jullie van mij voor het onderhoud van mijn tuin?

U mag uw tuin inrichten zoals u dat wilt. Zorg er wel voor dat uw tuin er verzorgd uitziet. 

  • Haal onkruid en overhangende takken weg.
  • Maak de schutting als deze kapot is. 
  • Snoei de bomen voordat ze te hoog worden of te hoog zijn.
  • Zorg ervoor dat de bomen geen schade of overlast veroorzaken bij uw buren of aan de woning.
  • Zet de tuin niet vol met spullen of vuilniszakken.
  • Stal geen auto's, caravans of boten in de tuin.
  • Parkeer niet in de voor- of achtertuin.
  • Maak geen bouwsels in de tuin of afdakjes tegen de gevel zonder onze toestemming.
  • Laat uw huisdier zijn behoeftes niet in de tuin doen.

Ik kan mijn tuin niet (meer) zelf onderhouden. Wat kan ik doen?

U kunt hulp vragen bij vrijwilligersorganisaties. Zij helpen bij het onderhoud van uw tuin. Kijk hiervoor bijvoorbeeld op de website van Zorg voor Elkaar of neem contact op met het Wijkbedrijf.

Kunnen jullie mijn tuin bestraten?

Hebt u nog geen bestrating? En wilt u uw tuin (laten) bestraten?
Dan moet u dit zelf regelen. Mitros brengt geen bestrating aan.

Houdt er rekening mee dat u niet uw gehele tuin betegeld. Laat een gedeelte of de zijkanten van de tuin open zodat de grond het regenwater kan opnemen.

Hebt u al bestrating in uw tuin?
En is het deel van de bestrating langs de gevel van uw woning of bij de regenpijp verzakt?
Dan kunt u een reparatie melden om de verzakking te verhelpen. 

Mijn buren onderhouden hun tuin niet. Bij wie kan ik dit melden?

Spreek uw buren hier eerst zelf op aan. Doen uw buren hier niets mee? U kunt een melding maken door te klikken op het formulier 'overlast melden'. 

Samen met de buren hebben we een gemeenschappelijke tuin. Kunnen we tuingereedschap lenen?

Ja, dat kan. U kunt tuingereedschap lenen voor het onderhouden van de gemeenschappelijke tuin. Neem voor meer informatie contact op met uw buurtbeheerder.

De tegels in mijn straat liggen los. Wat kan ik doen?

Neem hiervoor contact op met de gemeente Utrecht of gemeente Nieuwegein via 14 030.

Mijn tuin is verzakt. Wat kan ik doen?

Zit de verzakking direct langs de gevel van uw woning? Of in de buurt van de hemelwaterafvoer of regenpijp? Dan spoelt het zand meestal weg door een breuk in de riolering. Wij komen de breuk dan repareren en de verzakking verhelpen. U kunt hier een reparatie melden.

Zit de verzakking ergens anders in uw voor- of achtertuin?
Deze moet u de verzakking zelf verhelpen. In Nieuwegein kunt u gratis zand bestellen voor het ophogen van uw tuin. Kijkt u hiervoor bij Zand bestellen op onze website.

De bestrating bij mijn woongebouw is verzakt. Wat kan ik doen?

Verzakkingen van de bestrating bij uw woongebouw worden door Mitros opgelost. Bijvoorbeeld bij de hoofdingang van het gebouw of in een brandgang. U kunt hier een reparatie melden voor de gezamenlijke tuin.

Er is een tuininspectie bij mij geweest, ik wil graag meer informatie. Bij wie moet ik zijn?

Uw buurtbeheerder heeft uw tuin geïnspecteerd. U kunt zelf contact opnemen met uw buurtbeheerder. Kijk hier wie uw buurtbeheerder is. Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op.

Ik heb een brief gekregen dat ik geld terug krijg voor onderhoud tuinen. Waarom?

In uw huur betaalt u iedere maand een bedrag voor onderhoud tuinen. Wij hebben het groen en de bestrating rondom alle woning opnieuw bekeken. Daaruit blijkt dat een groep huurders geld terug krijgt. Zij hebben kosten betaald voor onderhoud van openbaar groen en bestrating.

De kosten voor onderhoud van openbaar groen en bestrating moeten wij betalen. Daarom betalen wij u deze kosten terug over de afgelopen drie jaren.

In mijn brief 'onderhoud tuinen' staat dat ik drie jaar terug betaald krijg. Waarom drie jaar?

Bij de Huurcommissie kun je bezwaar maken tegen een afrekening van servicekosten.

Op dit moment heeft de Huurcommissie als regel dat je bezwaar kunt maken over drie jaren terug (2017, 2018 en 2019). Mitros volgt deze termijn.

Ik heb geen brief gekregen over teruggave groenkosten. Waarom?

Een groep huurders heeft een brief ontvangen in april 2020. Zij ontvangen geld terug voor onderhoud tuinen (groen en bestrating). Heeft u deze brief niet ontvangen? Dan behoort u niet tot de groep huurders die geld terug krijgt.

Ik betaalde teveel voorschot van 1 januari tot 1 juli 2020. Ga ik nu niet teveel kosten betalen in heel 2020?

Nee. Wij tellen alle voorschotten die u heeft betaald in heel 2020 bij elkaar op.

Dat bedrag vergelijken wij met de verminderde kosten van onderhoud tuinen in heel 2020. Het voorschot dat u teveel betaalde ontvangt u terug in de jaarafrekening van 2020, dat zal in het voorjaar 2021 zijn. Daarmee betaalt u dus in 2020 een lager bedrag voor onderhoud tuinen.

Ik heb een brief gekregen dat ik geld terug krijg voor onderhoud tuinen. Blijft de kwaliteit van groen behouden?

Wij vinden groen in uw wijk belangrijk. Wij blijven het groen daarom op dezelfde manier onderhouden als hiervoor. Aan de kwaliteit van het onderhoud verandert dus niets.