Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Verwarming

Heeft u centrale verwarming? Dan is het belangrijk dat u zelf ook weet hoe u de ketel goed gebruikt. Zo is het belangrijk dat de waterdruk altijd hoger is dan 2 bar en dat u de radiatoren af en toe ontlucht. Voor het onderhoud aan uw verwarmingsketel komt een bedrijf 1 keer per jaar of 1 keer in de 2 jaar bij u langs.

Vraag en antwoord

Stedin wil een slimme meter plaatsen. Heeft Stedin hiervoor toestemming nodig?

Stedin gaat over de gas- en elektrameter in uw woning. Zij mogen een slimme meter plaatsen zonder toestemming van Mitros.

Hoe ontlucht ik mijn radiatoren?

Dat gaat zo:

  • Zet de thermostaat op de temperatuur die u wilt.
  • Draai alle radiatoren open door de knoppen linksom te draaien. Doe dit minimaal 10 minuten.
  • Draai daarna alle radiatoren rechtsom dicht.
  • Begin nu met ontluchten. Start met de radiatoren beneden. Ga daarna boven ontluchten.
  • Draai met het ontluchtingssleuteltje het ontluchtingsventiel op de radiator open (linksom). Er komt nu lucht uit.
  • Komt er alleen nog water uit? Draai dan het ontluchtingsventiel weer dicht en draai de radiatorkraan weer open (linksom).
  • Herhaal dit bij alle radiatoren.

Hoe vaak controleren jullie mijn verwarmingsketel?

Het onderhoud aan verwarmingsketels doen wij niet zelf. Een bedrijf doet dit voor ons. Uw ketel wordt minimaal 1 keer in de 2 jaar gecontroleerd. Ook wordt er dan onderhoud uitgevoerd om te voorkomen dat uw ketel stuk gaat. Het onderhoud wordt uitgevoerd volgens de regels van de overheid en de richtlijnen van de fabrikant. Tussentijdse storingen aan de verwarmingsketel wordt door hetzelfde bedrijf uitgevoerd.

Hoe vul ik mijn verwarmingsketel bij?

Bekijk hier de handige instructievideo over het bijvullen van uw CV.

U hebt nodig:
Een vulslang, een ontluchtingssleuteltje en een doek of dweil.

Het gaat zo:

  • Haal de stekker van uw cv-ketel uit het stopcontact.
  • Sluit de vulslang aan op een koudwaterkraan.
  • Laat de slang vol lopen met water zodat er geen lucht meer inzit. Hou eventueel uw vinger op de slang.
  • Draai de dop van de vullingaftapkraan.
  • Sluit het andere uiteinde aan op het vulpunt bij de verwarmingsketel. Draai het goed vast.
  • Doe de koudwaterkraan (en het vulpunt van de verwarmingsketel) open.
  • Kijk op het schermpje van de verwarmingsketel. Vul de verwarmingsketel bij tot 2 bar.
  • Sluit het vulpunt van de verwamingsketel en doe de waterkraan dicht.
  • U kunt de vulslang nu weer ontkoppelen.
  • Steek de stekker weer in het stopcontact.
  • Zet de verwarmingsketel weer aan.

Ik heb stadsverwarming of blokverwarming. Wanneer gaat de verwarming aan?

Als u stads- of blokverwarming heeft dan gaat de verwarming aan als de buitentemperatuur ongeveer 15 graden Celsius of lager is. Dit is centraal geregeld voor uw woongebouw. 

Mijn radiatoren zijn vies. Kunnen deze schoongemaakt worden?

Heeft u al geprobeerd de radiatoren schoon te maken met een radiatorborstel? U vindt deze bij een bouwmarkt. Hier kunt u radiatoren goed mee schoonmaken. Het schoonmaken van de radiatoren in uw woning wordt niet door ons gedaan.

Mijn verwarming doet het niet. Wat kan ik doen?

Werkt uw verwarming niet of niet goed?
Bel dan met het onderhoudsbedrijf van uw verwarming. U vindt de contactgegevens op uw meterkastkaart. Kunt u de contactgegevens niet vinden? Neem dan contact met ons op.

Is er bij u onlangs een slimme meter geplaatst door Stedin?
Een veel voorkomende oorzaak van een storing in uw cv-ketel, geiser of boiler is het plaatsen van een slimme meter. Stedin plaatst deze slimme meters, omdat oude meters aan vervanging toe zijn of niet meer aan de eisen voor de toekomst voldoen. Neem in dat geval contact op met Stedin via telefoonnummer 088 - 896 39 63.

Is er geen nieuwe meter geplaatst en is uw warmteinstallatie van Mitros?
Dan kunt u hier uw reparatieverzoek melden.

Huurt u een boiler of geiser van een energieleverancier?
Neemt u dan contact op met de energieleverancier.

Mijn verwarmingsketel werkt niet goed. Wat kan ik zelf doen om dit te herstellen?

Controleer eerst of de waterdruk van uw verwarmingsketel goed is. De waterdruk moet hoger zijn dan 2 bar. Is de druk hoog genoeg? Bel dan met het onderhoudsbedrijf. De contactgegevens vindt u op uw meterkastkaart. Is de waterdruk lager? Vul dan uw ketel bij. Bent u lid van het servicecontract? Dan kunt u voor het bijvullen van de ketel een reparatieverzoek melden.

Let er ook op of het centrale verwarmingssysteem goed is ontlucht. Hoort u een rammelend geluid of het geluid van stromend water uit uw radiatoren komen? Ontlucht dan het systeem. Gebruik hiervoor een ontluchtingssleutel. Deze zit bij de vulslangset van uw verwarmingsketel of kunt u kopen bij de bouwmarkt in uw buurt.

Bent u geen lid van het servicecontract? Dan kunt u zich hier .
In het OnderhoudsABC vindt u welk onderhoud wij dan voor u uitvoeren.

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Een cv-ketel wordt vervangen als deze ongeveer 20 jaar oud is. Denkt u dat uw cv-ketel aan vervanging toe is? Bel dan met Paans, Eneco of Breman Service. Zij kunnen de status van uw cv-ketel beoordelen op reparatie of vervanging. Als het advies vervanging is, wordt dit aan Mitros doorgegeven. Aansluitend zal Mitros het advies van (tussentijdse) vervanging beoordelen.
 

Wat kan ik doen als de meter op mijn radiator het niet doet?

U kunt contact opnemen met Ista via 010 - 245 57 00.

Vertaal deze pagina