Wmo aanpassingen

Mensen met een beperking horen goede hulp te krijgen bij het zelfstandig wonen. Dat regelt de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De wet is er voor ouderen, gehandicapten en mensen met psychische problemen.

Veel gevraagd over Wmo aanpassingen

Wat is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)?

Algemeen

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat mensen met een beperking de hulp krijgen die zij nodig hebben. Zo kunnen zij zoveel mogelijk zelfstandig blijven wonen. De wet is er voor ouderen, gehandicapten en mensen met psychische problemen. De gemeente is verantwoordelijk voor de Wmo in uw buurt.

Kan er een oplaadpunt voor mijn scootmobiel komen in de algemene ruimte?

Algemeen

Dit zoekt uw buurtbeheerder voor u uit. Neem contact met ons op.

Hoe kan ik via Mitros hulpmiddelen krijgen voor in mijn woning?

Algemeen

Aanpassingen in uw eigen woning
Bent u huurder van Mitros? En wilt u é;é;n van onderstaande hulpmiddelen in uw woning?

  • toiletbeugel
  • hulppoot
  • wandbeugel
  • verhoogd toilet
  • douchezitting
  • douchekraan
  • keukenmengkraan
  • wastafelmengkraan
  • rolstoelvriendelijke dorpel
  • rolstoelvriendelijke traanplaat


Bekijk hier het overzicht aan hulpmiddelen
Bestellen en plaatsen van hulpmiddelenVoor het bestellen en plaatsen van hulpmiddelen kunt u bellen met

Jannet de Gooijer

via telefoonnummer (06) 30 83 42 35.

Hoe werkt de korting?
U krijgt op de hulpmiddelen een korting van 50 procent op de totale prijs, inclusief het aanbrengen van de hulpmiddelen. Mitros neemt deze 50 procent voor haar rekening. U betaalt de rest van de rekening direct aan de aannemer.

Moet ik betalen voor een Wmo-woningaanpassing?

Algemeen

Een Wmo-aanpassing kunt u aanvragen bij de gemeente. Sommige aanpassingen betaalt de gemeente helemaal. Soms betaalt u zelf een deel. Dat heet een eigen bijdrage. Kijkt u voor meer informatie op de:


- website van de gemeente Utrecht
- website van Geynwijs in gemeente Nieuwegein
- website van de gemeente Houten
- website van gemeente Wijk bij Duurstede


Hulpmiddel nodig?
De gemeente vergoedt geen kleine aanpassingen, zoals een douchebeugel of een aangepaste kraan. U kunt wel korting krijgen op hulpmiddelen via Mitros.


Meer weten? Lees hier informatie over

Langer Thuis

.

Een Wmo-woningaanpassing is stuk. Wie maakt dit?

Algemeen

Uw gemeente zorgt meestal voor het onderhoud van Wmo-woningaanpassingen. In 2 gevallen hoeft uw gemeente een Wmo-woningaanpassing niet te repareren:

  • Een deurdranger in de gemeenschappelijke ruimte is kapot. Mitros repareert de Wmo-woningaanpassing.
  • De aanpassing komt uit het persoonsgebonden budget. U repareert dit zelf.

Verhuren jullie aangepaste woningen?

Algemeen

Ja, wij verhuren aangepaste woningen.

Woont u in gemeente Utrecht of in Wijk bij Duurstede?
Dan bepaalt Stichting Het Vierde Huis of u een aangepaste woning kunt krijgen.
U vindt meer informatie over aangepaste woningen op de website van Het Vierde Huis. Of u kunt bellen naar 0900 - 260 00 60.

Woont u in gemeente Nieuwegein of Houten?
Dan kunt u op de website van de gemeente informatie vinden over urgentie op een aangepaste woning. Kijk voor Houten op de website. Voor Nieuwegein kijkt u op de website om urgentie aan te vragen.

Plaatst Mitros hulpmiddelen in de algemene ruimte?

Algemeen

Ja, Mitros plaatst op in opdracht van het Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) aanpassingen in de algemene ruimte van uw woongebouw.


Hebt u een aanpassing nodig? Zoals het plaatsen van een dorpel bij de hoofdingang?
Dan kunt u terecht bij het Wmo-loket van uw gemeente. Kijkt u voor meer informatie op de website van de gemeente Utrecht of op de website van Geynwijs in gemeente Nieuwegein. De gemeente beoordeelt uw aanvraag. Als de aanvraag goedgekeurd wordt, geeft het Wmo opdracht aan Mitros om de aanpassing uit te voeren. Een eenmaal aangebrachte voorziening in de algemene ruimte wordt door Mitros onderhouden.

Staat uw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

  • Chat ons

    Stel uw vraag via de chat rechtsonder op deze website en u krijgt op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur binnen 2 minuten antwoord.

  • WhatsApp

    Stuur ons een bericht op 06 23 82 44 84. Wij helpen u binnen 2 minuten op werkdagen tussen 8.30 uur - 17.00 uur

    Whatsapp ons