Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Woning accepteren

Bent u kandidaat voor een woning? Dan krijgt u van ons een uitnodigingsmail. Daarin vindt u een link naar het online acceptatieformulier. Dit kunt u thuis invullen. U verstuurt het acceptatieformulier met een aantal documenten terug naar Mitros. Lukt het u niet om dit thuis te doen? Dan kunt u naar ons kantoor komen. Wij helpen u graag. Neemt u dan wel uw inkomensgegevens en een verhuurdersverklaring mee. Alle formulieren worden gecontroleerd. Klopt alles? Dan mag u de woning huren. 

Vraag en antwoord

Wanneer weet ik of ik een woning krijg via Woningnet?

U hoort dat binnen 2 werkdagen via e-mail of telefoon. U heeft aangegeven in Woningnet wat uw voorkeur heeft. Zorg ervoor dat u bereikbaar bent. Kunnen wij u niet bereiken? Dan gaan wij door met de volgende kandidaat.

Ik heb een woning toegewezen gekregen. Hoe gaat het nu verder?

Gefeliciteerd! 

Stond u bij de bezichtiging op plek 1?
Dan moet u het online acceptatieformulier invullen en uw inkomensgegevens en een verhuurdersverklaring meesturen. Doet u dit uiterlijk vóór 16.00 uur op de volgende werkdag. De link naar het acceptatieformulier staat in de uitnodigingsmail doe u van ons ontving voor de bezichtiging. 

Stond u bij de bezichtiging niet op plek 1?
Dan kunt u alsnog door ons gebeld worden als degene die op plek 1 staat de woning weigert. Wij vragen u dan om het online acceptatieformulier in te vullen en uw inkomensgegevens en een verhuurdersverklaring mee te sturen. 

Ik krijg de papieren voor mijn woningaanbieding niet op tijd op orde. Wat kan ik doen?

Bel met ons op 030 - 880 33 00. Wij kijken of er een mogelijkheid is om u uitstel te geven.

Wanneer moet ik een inkomensverklaring opvragen bij de Belastingdienst?

Als u actief op zoek bent naar een woning kunt u alvast een inkomensverklaring aanvragen. U kunt de verklaring aanvragen via Mijn Belastingdienst. Daar heeft u een DigiD voor nodig. Als u nog geen DigiD heeft, dan kunt u deze aanvragen via Inloggen met DigiD. Dit kan ook als u in het buitenland woont. U kunt daarna de inkomensverklaring van de Belastingdienst downloaden en uitprinten. 

Komt u er niet uit?
U kunt hier een handleiding vinden voor het opvragen van een inkomensverklaring via de website van de Belastingdienst.

Hebt u geen aangifte gedaan?
Bijvoorbeeld omdat u geen werk had of in het buitenland woonde? Neem dan contact op met de Belastingdienst om een verklaring op te vragen. Daarmee kunt u aantonen dat uw inkomen over dat jaar bij de Belastingdienst niet bekend is. U kunt de Belastingdienst bereiken via 0800 - 05 43.

Hoe controleren jullie mijn inkomen als ik een voorlopige aanbieding heb?

Wij hebben gegevens nodig van u én alle personen boven de 18 jaar (behalve inwonende kinderen) die met u meeverhuizen. Wij hebben per persoon één van onderstaande documenten van de Belastingdienst nodig. Let op: deze gegevens mogen niet ouder dan twee jaar zijn:

  • een inkomensverklaring over het jaar 2016 of 2017, of;
  • een (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting over het jaar 2016 of 2017, of;
  • een definitieve beschikking Toeslagen over het jaar 2016 of 2017 waarop het inkomen vermeld staat, of;
  • bent u student en gaat u alleen of met maximaal 2 studenten de woning huren? Dan mag u een bewijs van inschrijving van een voltijdstudie aan een Nederlandse onderwijsinstelling voor het lopende studiejaar aanleveren.

    Let op: deze gegevens mogen niet ouder dan twee jaar zijn.

Heeft u 1 van de onderstaande documenten? Neem die dan voor de zekerheid mee:

  • Voorlopige aanslag inkomstenbelasting van het huidige belastingjaar;
  • Meest recente jaaropgave (n), loonstroken, uitkerings- of pensioenspecificaties;
  • Heeft u een eigen bedrijf? Dan zien wij graag een winst- en verliesrekening van vorig jaar of prognose van uw bedrijf van dit jaar, opgesteld door een boekhouder of accountant;
  • Heeft u een bewindvoerder? Dan ontvangen wij graag een schriftelijke verklaring van de bewindvoerder dat u mag verhuizen.

Ik heb geen inkomen. Moet ik wel een inkomensverklaring inleveren?

Ja. Wij hebben een inkomensverklaring van de Belastingdienst nodig. Ook als u geen inkomen heeft. Op uw inkomensverklaring staat dan dat u geen inkomen heeft of dat het inkomen onbekend is.

Waar kan ik een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) opvragen?

U kunt dit uittreksel opvragen bij uw gemeente. Dit uittreksel heeft u nodig als u een woning aangeboden krijgt van ons. Het mag dan niet ouder zijn dan 3 maanden.

Woont u in de gemeente Utrecht? Dan hoeft u geen uitreksel Basisregistratie Personen in te leveren.

Mag ik een woning weigeren?

U mag een woning weigeren. Maar het kan zijn dat u hiervoor moet betalen. Dit hangt af van het moment waarop u de woning weigert.

Weigert u de woning direct na de aanbieding of de bezichtiging? Dan kost het nu niets. Het heeft ook geen gevolgen voor uw inschrijving of inschrijfduur.

Heeft u een acceptatiegesprek gehad en het acceptatieformulier ondertekend? En wilt u daarna toch nog weigeren? Dan betaalt u hiervoor 1 maand huur van de woning die u weigert. Is de huur bijvoorbeeld € 580,-? Dan zijn de weigeringskosten ook € 580,- . Is de huur € 750,-? Dan zijn de weigeringskosten ook € 750,-. Wij raden u daarom aan om alleen te accepteren als u de woning écht wilt.

Welke documenten lever ik aan als ik in aanmerking kom voor een sociale huurwoning?

Belangrijk om te weten!
U krijgt 1 kans om uw documenten aan te leveren. Als u niet alle of niet de juiste documenten aanlevert, komt u niet meer voor de woning in aanmerking. We gaan dan door met de volgende kandidaat. We sturen u in dat geval een afwijzingsmail.

Twijfelt u of u de juiste documenten heeft? Neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact met ons op via 030 - 880 33 00.
U levert de documenten uiterlijk 1 dag na de bezichtiging van de woning in.

Onderstaande documenten hebt u nodig
U kunt op de documenten klikken voor verdere uitleg.

Vertaal deze pagina