Naar hoofdnavigatiemenu Naar hoofdinhoud

Zelf klussen in uw woning

U kunt uw woning zelf aanpassen. Zodat het helemaal past bij uw wensen. Wilt u een aanpassing doen? Meld het dan aan ons. Voor sommige aanpassingen heeft u vooraf onze toestemming nodig. 

Vraag en antwoord

Ik wil zonnepanelen plaatsen. Mag dat?

Als u zonnepanelen wilt plaatsen, heeft u hiervoor toestemming nodig van Mitros. Er zijn 2 mogelijkheden.

Optie 1:

U schaft de zonnepanelen zelf aan. Voor het plaatsen van de panelen heeft u toestemming nodig van Mitros. Aan deze toestemming zijn voorwaarden verbonden. U ontvangt de voorwaarden na uw aanvraag.

Wilt u direct toestemming vragen?

U kunt hier uw aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Optie 2:

Mitros start een project in uw wijk en biedt u tegen een maandelijkse vergoeding zonnepanelen aan. Op het moment dat er een project in uw wijk start krijgt u hier bericht over. Wij gaan voor deze regeling niet in op individuele aanvragen. Mitros werkt samen met Wocozon. Als u ingaat op het aanbod dan plaatst Wocozon de zonnepanelen bij u op het dak. U betaalt na de plaatsing van de panelen een bijdrage aan Mitros in de servicekosten van uw huur. Dit bedrag is € 2,- per zonnepaneel per maand. Dit bedrag wordt niet verhoogd en is geen onderdeel van de jaarlijkse huurverhoging.

Voor vragen over deze regeling?

Alle vragen over de zonnepanelen kunt u stellen aan de klantenservice van Wocozon. Denk hierbij aan vragen over het soort panelen, de hoeveelheid energie die zonnepanelen opwekken of hoeveel u kunt besparen met zonnepanelen. Klantenservice Wocozon is bereikbaar op telefoonnumer 85 744 10 58 of via klantenservice@wocozon.nl op werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 08.30 – 17.00 uur.

Voor overige vragen kunt u contact opnemen met Mitros. 

Mag ik harde vloerafwerking laten liggen als ik verhuis?

Als u verhuist, moet u de vloerafwerking verwijderen.

De vloer mag in de woning blijven als:

U het TNO/TüV-certificaat en de aankoopbonnen kunt tonen aan de Verhuurmakelaar tijdens het eindgesprek. De Verhuurmakelaar beoordeelt of de vloer kosteloos mag blijven liggen. Heeft u vloertegels dan beoordeelt de Verhuurmakelaar tijdens het eindgesprek of het kosteloos mag blijven liggen.

Wat zijn de voorwaarden voor het leggen van een harde vloer?

Gestapelde woningen kunnen nogal gehorig zijn. U mag onder de volgende voorwaarden harde vloerafwerking in uw woning leggen:

Wat valt onder harde vloerafwerking?

Onder harde vloerafwerking verstaan wij de volgende vloeren:

  • laminaat
  • parket
  • plankenvloer
  • vinyl
  • marmoleum
  • lineoleum
  • zeil
  • pvc
  • tarkett
  • gietvloer

Ik wil een harde vloerafwerking in mijn woning leggen. Mag dat?

Bij sommige gebouwen mag dat niet. Deze gebouwen zijn gebouwd in een tijd waarin iedereen zachte vloerbedekking had en gordijnen ophing. De woningen in deze gebouwen zijn zo gehorig dat er geluidsoverlast voor de buren ontstaat als er harde vloerafwerking wordt gelegd. In deze gebouwen zijn nieuwe huurders verplicht om zachte vloerafwerking neer te leggen.

Bij de volgende gebouwen mag geen harde vloerafwerking gelegd worden:

  • Nolenslaan
  • Goeman Borgesiuslaan
  • Troelstralaan
  • Lodewijk Napoleonplantsoen en omgeving
  • Huijgenstraat
  • Da Costakade
  • P.C. Hooftstraat

Bij deze gebouwen wordt bij het tekenen van het huurcontract een 'verklaring verplichte zachte vloerbedekking' getekend.

Gestapelde woningen in andere buurten kunnen ook gehorig zijn. U mag er wel harde vloerafwerking leggen.
U leest hier welke voorwaarden gelden voor het aanbrengen van een vloer. 

Ik wil een andere keuken plaatsen. Waar moet ik aan denken?

In een woning van Mitros zit meestal een standaard keukenblok. Of een keuken die u hebt overgenomen van de vorige huurder. Wilt u een eigen keuken plaatsen? Dan moet u ons dit laten weten. Hier kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Ik wil een sleutelkluisje ophangen bij de toegangsdeur van mijn woongebouw. Mag dat?

U mag een sleutelkluisje ophangen. Mitros plaatst deze niet.

Ik huur een eengezinswoning
U heeft geen toestemming nodig om het sleutelkluisje op te hangen. Wel zijn wij graag op de hoogte. U kunt telefonisch via 030 - 880 33 00 of via het contactformulier laten weten dat u een sleutelkluisje ophangt.

Ik woon in een flat
Neem contact met ons op. Onze Technisch beheerder overlegt met u waar u het kluisje het best kunt hangen. 

Mag ik zelf rookmelders plaatsen in mijn woning?

Ja, dat mag. U hoeft geen toestemming te vragen. U koopt een rookmelder bij een bouwmarkt. U mag deze zelf plaatsen.

Mag ik zelf een andere thermostaat plaatsen?

Ja, dat mag. Bewaar wel de oude thermostaat. Zodat u deze kunt terugplaatsen als u verhuist.

Kan ik een extra groep krijgen in de meterkast?

Heeft u minder dan 4 groepen in de groepenkast? Dan kunt u contact met ons opnemen voor het bijplaatsen van een extra groep. Is uitbreiding niet mogelijk, dan wordt de groepenkast vervangen tot de standaard basiskwaliteit (4 groepen met aardlekschakelaar). De kosten voor uitbreiding of vervanging zijn voor Mitros.

Hebt u een groepenkast die voldoet aan de basiskwaliteit (4 groepen), maar wilt u meer groepen? Dan moet u zelf een electricien inschakelen. De kosten voor het bijplaatsen van een groep betaalt u dan zelf. Wij willen wel graag weten wanneer u een groep bij laat plaatsen. Voor toestemming kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Onder welke voorwaarden nemen jullie een aanpassing over?

Wij nemen een aanpassing over als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • U heeft de aanpassing bij ons aangevraagd. Wij hebben deze goedgekeurd.
  • De aanpassing is vakkundig uitgevoerd en is in goede staat.
  • De aanpassing heeft geen brandgevaarlijke materialen.
  • Een aanpassing aan de installatie van gas of elektra is gedaan door een erkende installateur. U kunt dit laten zien.
  • Gaat het om een verbouwing? Dan moet deze voldoen aan de eisen van het Bouwbesluit.
  • Wij kunnen de woning met de aanpassing nog steeds goed verhuren. De woning is daardoor niet minder waard geworden.

Krijg ik een vergoeding voor aanpassingen die ik heb gedaan in de woning als ik verhuis?

Het kan zijn dat u zelf aanpassingen hebt gedaan aan de woning. In sommige gevallen geeft Mitros u een vergoeding voor de aanpassing. Of dat gebeurt hangt af van het soort aanpassing dat u heeft gedaan, de ouderdom en de kwaliteit van de aanpassing. Als u de huur van uw woning opzegt, bepaalt de Verhuurmakelaar tijdens het eindgesprek of Mitros de aanpassing overneemt en of u een vergoeding krijgt. Let op!: De verhuurmakelaar heeft aankoopbewijzen en facturen nodig om de vergoeding te bepalen.

Repareren jullie de aanpassingen die ik zelf in mijn woning gedaan heb?

Nee, u bent zelf verantwoordelijk voor de aanpassingen. U betaalt ook voor de reparatie of vervanging van de aanpassing. 

Ik heb zelf aanpassingen aan mijn woning gedaan. Ik heb geen toestemming gevraagd. Wat kan ik doen?

U kunt dit achteraf nog aan ons doorgeven door een nieuwe aanvraag in te dienen.

Hier kunt u een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen. Soms krijgt u dan alsnog direct toestemming. In andere gevallen beoordelen wij eerst uw aanvraag. Het is van belang dat u vermeld dat u de aanpassing al gedaan heeft. 

Waarom mag ik bepaalde aanpassingen niet zelf doen?

Soms mag u een aanpassing niet zelf doen. Bijvoorbeeld omdat wij de woning dan niet meer opnieuw kunnen verhuren. Dat is het geval als de aanpassing:

  • zorgt voor een waardedaling van de woning;
  • zorgt voor gevaarlijke situaties;
  • in strijd is met de beleidsregels van Mitros;
  • niet volgens de bouwregelgeving wordt uitgevoerd;
  • ervoor zorgt dat wij het normale onderhoud niet kunnen doen.

Wanneer krijg ik een reactie op mijn aanvraag zelf klussen?

Wij nemen binnen 10 werkdagen contact met u op. Dat doen wij nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen. Soms kunt u meteen aan de slag. Soms komt er eerst een medewerker van ons langs. U krijgt altijd een bevestiging of afwijzing van uw aanvraag. 

Heb ik toestemming nodig om zelf aanpassingen in mijn woning te doen?

Soms hebt u toestemming nodig om een aanpassing te doen in uw woning. Dit gaat vaak om grotere aanpassingen. Deze eisen stellen we om uw veiligheid en die van uw buren voorop te stellen. En om overlast naar omwonenden tegen te gaan. Per aanpassing kunnen de voorwaarden verschillen. Als u een aanvraag indient, leest u welke voorwaarden op het moment gelden voor de aanpassing die u wilt doen.

Als u de woning in de toekomst verlaat, beoordelen wij of de aanpassing mag achterblijven in de woning of dat u de aanpassing moet verwijderen.

Voorbeelden van aanpassingen waar u toestemming voor moet aanvragen:

  • Vloerafwerking (het leggen van parket, laminaat of plavuizen)
  • Wandafwerking  (aanbrengen van granol, stucwerk of tegelwerk)
  • Plafond (aanbrengen van gipsplaten)
  • Keukeninrichting (plaatsen van een niet-standaard keukenblok of aanrecht)
  • Het aanbrengen van een aanbouw of uitbouw
  • Het plaatsen van een overkapping
  • Verwijderen van de schouw
  • Het plaatsen van zonnepanelen.

U kunt hier een aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Ik heb geen trap naar de zolder. Kan ik een trap krijgen?

Hebt u nog geen trap naar de zolder, maar wilt u er wel een? Dan kunt u zelf een trap (laten) plaatsen. U moet hiervoor wel toestemming vragen aan Mitros. U kunt hier uw aanvraag voor aanpassingen in of aan uw woning indienen.

Hebt u wel een trap naar zolder, maar is de trap stuk of niet meer veilig? Dan kunt u hier een reparatie melden.

Ik krijg een scootmobiel, waar kan ik deze stallen en opladen?

Als er voorzieningen in of aan uw woning geplaatst worden, dan moet u hiervoor toestemming vragen aan Mitros. Neem hiervoor contact met ons op. 

Als er voorzieningen in de algemene ruimte geplaatst moeten worden, dan kan uw buurtbeheerder voor u uitzoeken of dit mogelijk is. Een scootmobiel mag niet zonder toestemming worden gestald en opgeladen in de algemene ruimte van uw woongebouw.

Wat gebeurt er met de aanpassingen die ik zelf aan de woning heb gedaan als ik verhuis?

Wij plannen een eindgesprek als u de huur heeft opgezegd. Bij dit eindgesprek geven wij aan welke aanpassingen u mag laten zitten en welke u weg moet halen. U krijgt hiervoor geen vergoeding.