Huurverlaging aanvragen na inkomensafhankelijke huurverhoging

Let op!

Wilt u een aanvraag indienen op basis van de Wet eenmalige huurverlaging in 2021? Dan bent u helaas niet op de juiste plek op onze website. Hier leest u meer informatie over de Wet eenmalige huurverlaging en hoe u hiervoor een aanvraag indient.

Aanvraag huurverlaging na een inkomensafhankelijke huurverhoging
U kunt hieronder verder met een aanvraag voor huurverlaging als voor u een van de volgende situaties geldt: 

  • De huidige huurprijs is te hoog volgens de maximale huurprijs die hoort bij de puntentelling van mijn woning.
  • Ik heb een inkomensafhankelijke huurverhoging gehad, maar mijn huishoudinkomen is gedaald. Ik wil deze inkomensafhankelijke huurverhoging daarom ongedaan maken.
  • Ik kan geen huurtoeslag aanvragen omdat mijn huur te hoog is na een inkomensafhankelijke huurverhoging.

Klik op 'Volgende'' om door te gaan met uw aanvraag. 

Gerelateerde vragen

Wat zijn de voorwaarden voor huurbevriezing?

Algemeen

Om huurbevriezing te kunnen krijgen moet uw aanvraag aan een aantal voorwaarden voldoen. Hieronder leest u waarnaar gekeken wordt bij een aanvraag:

  • Het huurcontract staat op uw naam; U bent hoofdhuurder.
  • U huurt een sociale huurwoning.
  • U huurt een zelfstandige huurwoning. Dit is een huis met een eigen voordeur, eigen keuken en toilet.
  • Uw netto huur dit jaar is hoger dan:
    € 619,01  wanneer u alleen- of met twee personen woont en een laag inkomen* hebt.
    €663,40 wanneer u met drie of meer personen woont en een laag inkomen* hebt.
    737,14 wanneer u een middeninkomen** hebt.

    *Een laag inkomen betekent hier:
    Voor 1 persoon maximaal €15.500 (prijspeil 2020).
    Voor 2 persoon maximaal €26.500 (prijspeil 2020).
    Voor 3 of meer personen maximaal €33.500 (prijspeil 2020).

    **Een middeninkomen betekent hier:
    Voor 1 persoon meer dan €15.500 en maximaal €27.000 (prijspeil 2020).
    Voor 2 personen meer dan €26.500 en maximaal €37.000 (prijspeil 2020).
    Voor 3 of meer personen meer dan €33.500 en maximaal €43.500 (prijspeil 2020).
  • U hebt dit inkomen langer dan 6 maanden.
  • U huurt het huis al langer dan 6 maanden.

Er is een uitzondering op de periode van 6 maanden, als iemand op uw adres:
Een inkomen had en net is overleden of net pensioen heeft gekregen.

Meer over dit onderwerp

Kan ik bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Ja, dat kan. Elk jaar kunt u tussen 1 mei en 1 juli bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging. In deze periode kunt u uw bezwaar online doorgeven. Vóór 1 mei en na 1 juli kunt u geen bezwaar meer maken.

Wilt u weten of u een geldige reden hebt om bezwaar te maken?
U leest alle redenen voor het maken van bezwaar op de website van de Rijksoverheid

Meer over dit onderwerp

Wat zijn de kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Mitros rekent geen kosten voor het maken van bezwaar op de jaarlijkse huurverhoging. Wanneer uw bezwaar door de Huurcommissie beoordeeld wordt, betaalt u een voorschot van €25,-. Als de Huurcommissie u gelijk geeft krijgt u dit bedrag terug. Wanneer de Huurcommissie u ongelijk geeft bent u het betaalde voorschot kwijt.

De Huurcommissie beoordeelt alleen wanneer u bezwaar zelf bij de Huurcommissie indient, of als wij uw bezwaar naar de Huurcommissie doorsturen.
Wij doen dit laatste wanneer wij uw bezwaar afwijzen. U krijgt in dat geval de kans om uw bezwaar in te trekken. Als u dit niet wilt of het vergeet te doen sturen wij uw bezwaar door naar de Huurcommissie.

Meer over dit onderwerp

Wat gebeurt er als ik bezwaar heb ingediend tegen de jaarlijkse huurverhoging?

Algemeen

Als u bezwaar heeft gemaakt krijgt u van ons een ontvangstbevestiging. Dan weet u dat wij uw bezwaar in goede orde hebben ontvangen. U krijgt zo snel mogelijk een inhoudelijke reactie op uw bezwaar.

Mijn woning heeft onderhoudsgebreken. Kan ik de jaarlijkse huurverhoging weigeren?

Algemeen

Nee, dat kan niet. Een onderhoudsgebrek is geen reden om de jaarlijkse huurverhoging te weigeren. Wij doen wel ons best om de onderhoudsgebreken voor u op te lossen. U kunt voor de onderhoudsgebreken een reparatie melden.

Meer over dit onderwerp